NL | FR | LU
Peoplesphere

Meer dan vier op tien kmo’s hebben geen financiële ruimte: werkgevers geloven in bonussen en loonverhoging enkel voor wie het verdient.

Meer dan 40% van de kmo-werkgevers geeft aan dat er in 2025 geen financiële ruimte is om nieuwe accenten in hun loonbeleid te leggen. In Brussel loopt dit zelfs op tot 50%. Zes op de tien kmo-werkgevers kiezen ervoor om loonsverhogingen enkel toe te kennen aan medewerkers die dit verdienen. Ook wil meer dan de helft van de werkgevers de samenstelling van het verloningspakket zelf bepalen, zonder inmenging van de sector.

Werkgevers in Vlaanderen met financiële ruimte hebben maaltijdcheques en bonussen hoog op de agenda. Terwijl in Brussel bedrijfsfietsen de meest opvallende keuze zijn. In Wallonië ligt het accent op bonussen en brutoloonverhogingen. Dit zijn nieuwe inzichten op basis van een bevraging in december 2024 bij 557 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken.

Anneleen Verstraeten, kmo-consultant bij SD Worx: “Meer dan vier op tien kmo-werkgevers geven aan dat er geen financiële ruimte is in 2025 voor nieuwe verloningsaccenten. De automatische loonindexering is een brutoloonverhoging voor iedereen, ongeacht prestaties. Daardoor blijft er minder ruimte voor extra individuele beloningen. Toch zien we dat de meerderheid van werkgevers graag accenten wil leggen die aansluiten bij individuele prestaties.”

Financiële krapte blijft een uitdaging

De budgettaire ruimte verschilt per regio, maar overal blijven de middelen beperkt:

  • Vlaanderen: 40% van de kmo’s zegt dat er geen budgettaire ruimte is voor extra’s in 2025. Toch geeft 15% aan dat er wél mogelijkheden zijn.
  • Wallonië: Hier ligt het percentage kmo’s zonder financiële ruimte op 44%. Slechts 6% denkt dat er wel ruimte is voor een extra.
  • Brussel: Maar liefst 60% van de werkgevers ziet geen ruimte voor nieuwe accenten in het loonbeleid dit jaar. 16% gelooft dat ze wel wat marge hebben.

Zes op de tien werkgevers kiezen bewust voor een gerichte aanpak: loonsverhogingen enkel voor wie het verdient. Slechts 14% is het hier niet mee eens. Daarnaast zou meer dan de helft van de werkgevers de samenstelling van het loonpakket zelf willen bepalen, zonder tussenkomst van de sector. Toch waardeert een derde dat bepaalde zaken sectoraal vastliggen.
Bijna de helft gelooft in bonussen om doelstellingen te bereiken.

“We merken dat de meerderheid van kmo-werkgevers zelf de regie in handen wil nemen over hun verloningsbeleid en bewuste keuzes wil maken. Deze werkgevers streven naar een evenwichtige mix van collectieve voordelen, zoals maaltijdcheques of geschenken, en flexibele opties, zoals bonussen, die zowel individueel als collectief kunnen worden ingezet. Hoewel een op drie werkgevers de vastgestelde sectorregels waardeert, ligt de sleutel tot succes in een beloningsbeleid dat zowel aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen als bij de behoeften van de werknemers. Wie daarin slaagt, heeft een duidelijke voorsprong op zijn concurrenten”, weet SD Worx.

Flexibiliteit en gerichte verloning als oplossing

Naast bonussen en loonsverhogingen, willen werkgevers in 2025 ook flexibele voordelen bieden die aansluiten bij de wensen van hun werknemers:

  • Meer dan de helft van de kmo’s staan open voor flexibele verloning, waarbij werknemers een (klein) deel van hun loonpakket zelf kunnen kiezen, weliswaar op een budget neutrale wijze voor de werkgever (dus tegen dezelfde loonkost). Concrete plannen zijn echter nog beperkt: 8% van de Vlaamse en 7% van de Brusselse kmo’s wil hiervan werk maken in 2025.
  • Cadeaubonnen of geschenken zijn graag gezien: meer dan de helft van de werkgevers gelooft dat deze werknemers stimuleren. Voor 2025 staat dit al op de agenda van meer dan 10% van de kmo’s.
  • Wat betreft een verhoging van de maaltijdcheques, is maar 28% van de kmo-werkgevers ervan overtuigd dat werknemers hierop zitten te wachten. Drie jaar geleden was dat nog 37%.
  • Bedrijfsfietsen winnen vooral aan populariteit in Brussel, waar 10% van de kmo’s dit als concreet actieplan op de agenda van 2025 heeft staan.
  • Winstdeelname wordt door een kwart van de kmo’s gezien als een manier om de betrokkenheid van werknemers te vergroten. Vooral in Wallonië wordt dit overwogen, waar 6% van de ondernemers dit in 2025 als nieuwigheid wil invoeren.

Concrete plannen qua verloning in 2025

Anneleen Verstraeten concludeert: “De prioriteiten van kmo’s verschillen duidelijk per regio. In Vlaanderen blijven maaltijdcheques en bonussen populair; in Brussel staan bedrijfsfietsen vaker op de agenda, en in Wallonië zijn bonussen en brutoloonverhogingen de voornaamste keuzes, voor kmo’s met financiële ruimte. Toch heeft meer dan 40% van de kmo’s geen ruimte voor nieuwe accenten in 2025. Werkgevers die wél mogelijkheden zien, kiezen vaak voor een mix van vertrouwde voordelen zoals geschenken, maaltijdcheques en brutoloonverhogingen. Bij beperkte budgetten raden wij een Flex Income Plan aan: budgetneutraal voor werkgevers, mét keuzevrijheid voor werknemers.”

 

Bron: SD Worx

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.