Met de komst van TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels zijn onze hersenen gewend om op korte tijd informatie snel te verwerken. Denk maar aan alle tips en tricks, recepten of weetjes die via sociale media worden gedeeld. De laatste jaren zijn er zelfs accounts die zich richten op het delen van tips voor op de werkvloer. Wist je dat we deze snelle manier van content consumeren nu ook voor nuttigere doeleinden kunnen gebruiken?
Steeds meer organisaties zetten microlearning in om hun medewerkers te trainen, het is een flexibele manier van leren. Werknemers kunnen op hun eigen tempo korte leeractiviteiten volgen, die aansluiten bij hun behoeften. Dit is ideaal voor drukke werknemers met een korte aandachtspanne of een drukke agenda. Wat is microlearning precies? En wat zijn de valkuilen als je het inzet? Christophe Jacobs, Chief Customer Success Officer bij FLOWSPARKS neemt je mee in de wereld van microlearning en legt het uit.
Wat is microlearning?
Microlearning valt onder E-Learning waarin deelnemers leercontent in korte, behapbare stukken consumeren. In plaats van lange trainingsmodules, hoeven deelnemers aan microlearnings zich slechts 3 tot 5 minuten te concentreren op specifieke trainingsonderwerpen. Dit kan in allerlei vormen, zoals een animatie, video, podcast, tekst of quiz. Deze vorm van E-Learning bespaart zowel de instructeur als de deelnemer veel tijd. Microlearning zorgt ervoor dat deelnemers zich maar voor kortere periodes moet concentreren en de instructeur wordt gedwongen om de content kort en bondig te maken. En dat is goed nieuws, want het was toch al lastiger om veel informatie in één keer te verwerken, een win-win voor trainer en leerling.
Waarom juist nu?
Wanneer je microlearning afzet tegen andere vormen van E-Learning kom je erachter dat het beter past bij deze tijd. Bijblijven met de juiste kennis en vaardigheden wordt steeds uitdagender wanneer je agenda lange trainingsprogramma’s niet toelaat. Microlearning maakt dat wel mogelijk en het geeft organisaties de kans om sneller in te spelen op leerbehoeften van medewerkers en de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan alle AI-ontwikkelingen sinds afgelopen jaar. Media en experts praten over elkaar heen om werkgevers op het hart te drukken dat ze hun personeel daarvoor moeten opleiden om niet achterop te komen – en gelijk hebben ze. Microlearning kan organisaties helpen om te leren omgaan met tools als ChatGPT of Gemini.
Hoe pas je het effectief toe?
Dus, wanneer komt dan die valkuil? Een veelgehoorde uitdaging bij microlearning is dat er vandaag de dag een zee aan modules en opties zijn, wat het lastig maakt om de juiste optie te kiezen die past bij de organisatie. Het is belangrijk dat microlearning altijd een onderdeel is van een grotere digitale leerstrategie. Zorg daarom dat je goed weet waar de gaten zitten als het gaat om inhoudelijke vakkennis van je mensen. Richt daar je strategie op in en richt de content op één leerdoel tegelijkertijd.
Neem bijvoorbeeld cyberveiligheid; een veelgehoord thema waarover medewerkers anno 2024 hun kennis op moeten bijspijkeren. Het is dan verleidelijk om daarbij te tegelijkertijd ook een stuk training over digitale vaardigheden in mee te pakken. Maar eigenlijk moet de leercontent enkel gericht zijn op cyberveiligheid. Die strakke afbakening zorgt juist voor focus en geeft deelnemers de mogelijkheid om zich in één onderwerp vast te bijten en expertise te ontwikkelen.
Ten slotte is het belangrijk om te zorgen dat de leerinhoud relevant en van hoge kwaliteit is. En zorg daarnaast dat je de voortgang bewaakt, resultaten monitort en incheckt bij je mensen hoe de training ervaren wordt. Is het te moeilijk, makkelijk, of juist op niveau? Stuur bij wanneer nodig en houd een vinger aan de pols.
De weg naar een slimmer personeelsbestand
Microlearning is meer dan een hype. Het is een krachtige tool om werknemers te trainen, te boeien én te binden. In een tijdperk van krapte op de arbeidsmarkt en voortdurende verandering is het cruciaal om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Microlearning biedt een efficiënte en effectieve manier om dat te doen. En die micro-modules, die zouden weleens een macro-effect op de kracht van je organisatie kunnen hebben: doe er je voordeel mee.