Maar liefst 3 op de 4 bedrijfswagens die in de tweede helft van 2023 besteld werden, zullen volledig elektrisch aangedreven worden. Dat blijkt uit de meest recente data van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval. Een verrassing is dat allerminst, gezien de fiscale afstraffing van voertuigen met een verbrandingsmotor sinds 1 juli 2023.
“De constructeurs gaan in 2024 meer kleinere en meer betaalbare EV’s uitbrengen waardoor we verwachten dat de elektrificatie ook in de lagere segmenten zich volledig zal doorzetten”, voorspelt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory. “In 2023 werd hier nog vaak voor een hybride- of benzinewagen gekozen omdat aanbod aan BEVs niet voldeed.”
De elektrificatie van de Belgische bedrijfswagenparken zet zich – zoals verwacht door de fiscale wijzigingen – in snel tempo voort. Mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval, één van de grootste vlootbeheerders met meer dan 100.000 wagens op de Belgische wegen, zag in de laatste zes maanden van 2023 een enorme shift.
“Tijdens de eerste zes maanden waren bijna 1 op de 3 bestelde wagens een BEV en hadden de PHEV’s ongeveer een even groot aantal bestellingen. Een vierde waren benzines en nog een heel klein aantal diesels werden gekozen. Na de fiscale switch kiest nu 3 op de 4 voor een EV, zo’n 11 procent voor een benzine en nog zo’n 8 procent voor een plug-in hybride.” verklaart Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory België.
BMW iX1 is populairste EV
Het aandeel bestelde stekkerwagens, EV’s en PHEV’s samengeteld, groeide bij Arval in de tweede jaarhelft van 2023 met zo’n 21 procentpunt, van 62 procent tijdens januari tot en met juni naar 83 procent voor juli tot en met december. De top 10 van meest bestelde bedrijfswagens voor de laatste jaarhelft van 2023 bestaat enkel uit volledig elektrische modellen, een primeur maar tegelijk ook een blijvend gegeven volgens het Arval Mobility Observatory België.
Het merendeel van de bestellingen die Arval noteerde in de tweede jaarhelft van 2023, zal in de loop van 2024 geleverd en ingeschreven worden. Hierdoor zal de berekening van het VAA in 2025 voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor opnieuw geïmpacteerd worden.
Kleine en meer betaalbare EV’s op komst
Bedrijfswagens worden klassiek opgedeeld in segmenten, gaande van mini, small, medium en large tot executive en luxury. In de eerste drie segmenten werd ondanks de fiscale druk nog vaak voor een benzinewagen geopteerd, in tegenstelling tot de drie hoogste segmenten waar meer dan 80 procent voor een EV kiest.
“In segment 1, de kleine stadswagens, is in 85 procent van de bestelling geopteerd voor een benzine en slechts 15 procent een EV. In de segmenten 2 en 3 zijn zo’n 6 op de 10 bestellingen al een EV, maar wordt voor segment 2 toch nog in meer dan 3 op de 10 gevallen een benzine of stekkerloze benzinehybride gekozen wordt. Ook in segment 3, de medium wagens, valt voor 2 op de 10 bestellingen de keuze op deze aandrijvingen met verbrandingsmotor.”
Maar aangezien de autoconstructeurs in 2024 en 2025 ook voor de laagste segmenten nieuwe, kleinere en meer betaalbare EV’s aangekondigd hebben, verwacht het Arval Mobility Observatory dat de elektrificatie zich ook in deze segmenten versneld zal doorzetten.
“Voor 2024 verwachten we dat de prijzen van BEV’s in het algemeen verder zullen dalen door de toenemende concurrentie tussen de verschillende constructeurs. Zeker in de segmenten small en medium komen er mooie EV-modellen bij en tegelijk is er ook de fiscale druk van het VAA waardoor de keuze voor een EV ook hier verder zal toenemen.” aldus Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory België.