De logistieke beroepen blijven een groot knelpunt. Om de bestaande kloof tussen vraag en aanbod van logistieke bediendenprofielen te dichten, bieden HR-dienstverlener Randstad en opleidingscentrum Portilog al sinds 2007 havengebonden en logistieke opleidingen aan waarbij kandidaten zich via een specifiek online opleidingsprogramma van tien dagen heroriënteren. Zo kunnen ze zich voorbereiden op een job in een havengebonden en logistiek bedrijf.
Samen hebben Randstad en Portilog al meer dan 1.500 mensen (her)opgeleid en klaargestoomd voor een functie in de logistieke sector. De Brexit heeft de vraag naar logistieke bedienden de afgelopen jaren alleen maar sterker doen toenemen, waardoor de cursisten nog sneller dan voordien werk vinden. Dat blijkt ook uit een bevraging van een honderdtal alumni van het opleidingsprogramma.
Snelle en duurzame tewerkstelling.
Met deze opleiding komen de initiatiefnemers tegemoet aan een enorme nood aan goed opgeleide logistieke bedienden bij de havenbedrijven en dat leidt op korte termijn tot een duurzame tewerkstelling. Meer dan 80% van de respondenten ging na de opleiding effectief aan de slag als logistiek bediende in een haven. Meer dan negen op de tien onder hen vond binnen de maand na de opleiding werk. Eén op de vijf respondenten vond al een job tijdens de opleiding en één op de tien verzekerde zich zelfs al van een job nog voor de start van de opleiding.
Dat de samenwerking zo succesvol is, heeft alles te maken met de manier waarop beide partners elkaar aanvullen. Randstad zorgt eerst voor een selectie van de kandidaten voor de verschillende opleidingstrajecten. Die screening peilt de administratieve skills en de competenties van de geïnteresseerden op het vlak van leergierigheid, flexibiliteit en een hands-on mentaliteit. Portilog neemt vervolgens het praktijkgerichte luik van de mogelijke opleiding ‘Trainee Shipping and Logistics’ voor haar rekening. Door middel van intensieve selectiegesprekken zet Randstad de kandidaten vervolgens aan het werk bij potentiële werkgevers.
De meeste cursisten komen terecht in functies zoals customer service medewerker (34,7%,), loketbediende (13,3%), bediende documentatie (13,3%), douanedeclarant (8%), planner/dispatcher (8%), expediteur (5,3%) of supply chain medewerker (5,3%).
Functies waar er ook vandaag nog steeds een kwalitatief en kwantitatief tekort is, klinkt het bij Greet Van Melkebeke, account director bij Randstad: “De instroom in de logistieke sector is nog steeds te laag om aan de vraag te voldoen. Logistieke en havenbedrijven zullen nood blijven hebben aan heel wat nieuwe mensen waardoor de instroom van bedienden een structureel knelpunt zal blijven. Via de samenwerking met Portilog kunnen pas afgestudeerden en werkzoekenden zich heroriënteren naar een sector waarin duurzame tewerkstelling is gegarandeerd.”
Mix van leervormen.
Tijdens de online opleiding ‘Trainee Shipping and Logistics’ krijgen gemotiveerde cursisten les van docenten uit de praktijk die hun kennis met passie delen, klinkt het bij Othman M’Nebhi, opleidingscoördinator bij Portilog: “Via e-learnings bouwen cursisten op eigen tempo voorkennis op om deze daarna tijdens korte en intensieve webinars verder uit te diepen. Met deze mix van leervormen of ‘blended learning’ komen we tegemoet aan de noden van digitalisering en personalisering in de wereld van vandaag. We merken dat van zodra cursisten de smaak van logistiek en maritiem te pakken hebben, ze hunkeren naar meer.”
Door corona van luchtvaart naar logistiek.
Dana Ilmurzina werkte tot voor kort als stewardess en heroriënteerde zich dankzij de opleiding naar de logistieke sector: “Omwille van de coronacrisis kreeg ik eind 2020 geen contractverlenging bij Tui Fly. Toen ik kennismaakte met de opleiding van Portilog, wekte dat direct mijn interesse want de logistiek is een sector met veel toekomst. Na de opleiding kon ik direct aan de slag bij H.Essers als voorraadbeheerder: een leuke en afwisselende job, waar je vaak in contact staat met magazijn en klanten.”
Bron: Randstad