NL | FR | LU
Peoplesphere

Rekruteren in de zomer: is het een goede periode om aan te werven?

In de zomer, wanneer heel wat werknemers op vakantie vertrekken, werken bedrijven vaak met kleinere teams. Toch moeten ze ook tijdens deze periode continuïteit kunnen garanderen. ​ Om de afwezigheid van collega’s met verlof op te vangen en om zich voor te bereiden op de piek in activiteiten nadien, is het voor werkgevers aan te raden om nu al op zoek te gaan naar nieuw talent. ​ Rekruteren in de zomer is een strategie die trouwens vaak loont. Lees hier waarom rekruteren in de zomer interessant is voor ondernemingen.

1 – Pas afgestudeerden betreden de arbeidsmarkt

Zodra de examens van juni achter de rug zijn, betreden veel getalenteerde jongeren de arbeidsmarkt op zoek naar hun eerste job. Vol enthousiasme, met hun diploma in de hand, gaan ze dan ook op zoek naar een eerste job bij een geschikt bedrijf.

”Focussen op de pas afgestudeerden is een strategie die loont: de kandidatenpool is dan immers véél groter. Het aanwerven van een pas afgestudeerde kan overigens starten met een tijdelijk contract dat uitzicht geeft op een vast contract. Zo kan zowel de werkgever als de kandidaat bekijken of er een goede ‘match’ is”, vertelt Veronique Elskens, senior director bij Robert Half.

2 – Kandidaten staan meer open voor verandering

In de zomer hebben mogelijke kandidaten – of ze nu al aan het werk zijn of niet ​ – doorgaans meer vrije tijd. Een ideaal moment om hun professioneel parcours te evalueren en de balans op te maken.

Ze nemen de tijd om na te gaan wat ze willen, of ze behoefte hebben aan uitdagender werk, en om hun cv’s te verfijnen en bij te werken. Over het algemeen staan kandidaten in de zomer verrassend vaak open voor een nieuwe uitdaging.

3 – Teams bereiden zich voor op september

Net zoals een voetbalteam de zomerstop gebruikt om zijn ploeg te versterken voordat de competitie wordt hervat, kan ook een bedrijf gebruik maken van de rustigere periode om zich voor te bereiden ​ op de traditionele jaarlijkse activiteitenpiek in september.

Terwijl veel werknemers op vakantie gaan, kan de werkdruk snel toenemen als een van de collega’s daar bovenop ook besluit het bedrijf te verlaten, of als er zich andere onvoorziene omstandigheden voordoen. Het is aan te raden om niet af te wachten en je team zo vroeg mogelijk in de rustigere periodes op te bouwen, zodat het continue operationeel kan zijn.

“Rekruteren tijdens de zomer is ook in het belang van de nieuwe collega. Door een job aan te nemen in een rustigere periode, heeft de nieuwe werknemer wat meer tijd en minder druk om zich in te werken”, legt Veronique Elskens uit.

4 – Bedrijven kunnen hun rekruteringsproces optimaliseren

Tijdens de zomer verlopen veel processen wat langzamer dan normaal, maar als het aanwervingsproces te lang aansleept, kan dit ertoe leiden dat de kandidaat afhaakt en elders solliciteert. Daarom is het belangrijk om de aanwervingsgesprekken zo doeltreffend mogelijk af te handelen. De zomer is ook een goed moment om nieuwe methoden uit te proberen om de beste kandidaten doeltreffender aan te trekken: waarom niet de nadruk leggen op soft skills in plaats van technische vaardigheden en theoretische kennis?

“Het kan bijvoorbeeld ook interessant zijn om de kandidaat tijdens de zomer eens uit te nodigen op kantoor om zo het bedrijf te bezoeken en eventueel enkele collega’s te ontmoeten. Werknemers betrekken bij het aanwervingsproces is ook een goede manier om nieuw talent aan te trekken”, besluit Veronique Elskens.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.