NL | FR | LU
Peoplesphere

Solliciteren blijft een moeilijk traject voor Belgische werkzoekenden: 3 op de 4 krijgt geen antwoord op sollicitatie.

Hoewel de strijd om talent volop woedt, stellen we vast dat solliciteren niet simpel is voor Belgische werkzoekenden. De voorbije vier jaar heeft jobsite StepStone meer dan 53.000 Belgische werkzoekenden ondervraagd over hun sollicitatie-ervaringen.

Een van de belangrijkste resultaten was dat 76 % geen tijdig antwoord kreeg. Wie wel kon deelnemen aan de sollicitatieprocedure, had gemiddeld 16 sollicitaties nodig om op gesprek te mogen gaan. Daarom biedt StepStone recruiters & hr-professionals voortaan een eenvoudige oplossing om sollicitanten te contacteren en op de hoogte te houden.

Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat bijzonder weinig sollicitanten antwoord krijgen van hun potentiële werkgever. Slechts 24,1 % kreeg in de eerste 45 dagen na de sollicitatie een reactie. Dat betekent dat maar liefst 75,9 % geen respons kreeg op hun sollicitatie tijdens de eerste cruciale weken.

Verder bleek dat in de periode 2018-2019 6,4% een uitnodiging kreeg voor een sollicitatiegesprek. Voor 2% leverde dat een contractvoorstel op en 1,4% aanvaardde dat aanbod ook.

De voorbije vier jaar (2016-2019) zijn deze resultaten grotendeels stabiel gebleven. Wel was er een lichte stijging van de uitnodigingen en de contractvoorstellen.

Minder sollicitaties nodig om op gesprek te mogen gaan

Een andere trend is dat het traject van de sollicitanten iets korter wordt. Waar werkzoekenden in 2016 gemiddeld 20 mails moesten sturen voor 1 sollicitatiegesprek, zien we dat dat vandaag (en sinds 2018) gedaald is tot gemiddeld ‘slechts’ 16 mails. Toch bleef ook hier het aantal gesprekken om een contractvoorstel te krijgen stabiel tijdens de periode 2016-2019.

Bedrijven aanmoedigen om feedback te geven

“StepStone weet hoe belangrijk de sollicitatie-ervaring is voor werkzoekenden en steunt initiatieven om het proces te vergemakkelijken. Daarom moedigen we bedrijven aan om over het hele traject systematische en transparante feedback te geven”, zegt Marketing Manager Virginie Nazon. “Ons Bedrijfsprofiel bezorgde de werkzoekende al informatie nog voor hij of zij begon te solliciteren, en nu zorgt onze nieuwe Application Manager ook voor een naadloze communicatie tussen recruiters en sollicitanten. Hiermee willen we aanwervende bedrijven stimuleren om extra aandacht te besteden aan de ervaring van de sollicitant, door zelf in de huid van de werkzoekende te kruipen.”

Bron : StepStone

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.