Doen alsof je druk bezig bent met een werktaak, maar eigenlijk door social media scrollen of berichten sturen: ‘task masking’ is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Vooral bij jongeren. De helft van de Belgische werknemers faket weleens druk bezig te zijn, bij jongeren is dat zelfs 63,1%. “Een tip voor werkgevers: laat je medewerkers prestatiegericht werken in de plaats van alleen naar de klok te kijken”, aldus Evy Sadicaris van Liantis.
Trend op sociale media
De filmpjes op TikTok met tips om succesvol te doen alsof je werkt, liegen er niet om: #taskmasking is een nieuwe ‘trend’ op sociale media. Maar is het ook echt iets dat op de werkvloer gebeurt? Toch wel, en vooral bij jongeren, zo blijkt uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis bij 521 werkende Belgen. Liefst 63,1% van de werknemers jonger dan 35 jaar geeft aan dit weleens te doen. Bij de 35- tot 54-jarigen is dit 48,9%. Gemiddeld gaat het dus om de helft van de Belgische werknemers die weleens aan ‘task masking’ doet.
“Het heeft weinig te maken met leeftijd, maar vooral met een gebrek aan motivatie”, zegt arbeidspsychologe Evy Sadicaris. “Vaak komt het doordat mensen hun opdrachten niet waardevol of zinvol genoeg vinden, de medewerkers eigenlijk niet matchen met de normen en waarden van het bedrijf of het gevoel hebben dat ze te weinig autonomie krijgen. Een andere reden is misschien ook omdat ze zich niet competent genoeg voelen om bepaalde taken tot een goed einde te brengen.”
Maar wat doen deze medewerkers dan effectief terwijl ze zogezegd aan het ‘werk’ zijn? Uit de bevraging komen verschillende zaken naar boven: scrollen op sociale media, bellen of berichten sturen met vrienden, online shoppen of muziek luisteren. Maar ook opvallend: 27% zegt wel dat ze effectief werk verzetten, maar gewoon véél trager. “Het komt erop neer dat mensen ook heel vaak eerst de makkelijke opdrachten doen, vooraleer ze naar de moeilijkere opdrachten overgaan. Die laatste opdrachten zijn vaak nochtans diegene met de meeste impact”, aldus Sadicaris.
Langere meetings dan nodig
Eén op de tien geeft toe dat ze elke dag wel eens faken dat ze druk aan het werk zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is. Een kwart doet dat minstens één keer per week. Nog opvallend: één vijfde doet dit ook telkens langer dan een half uur.
Eén op de tien medewerkers doet aan task masking door bijvoorbeeld meetings langer in de agenda te zetten dan dat ze eigenlijk duren of nog een stapje verder: door verzonnen meetings in de agenda te zetten.
Medewerkers doen dit vooral om het wat rustiger aan te kunnen doen zonder hierop als lui beoordeeld te worden door hun leidinggevende of collega’s (26,5%), om niet nog meer taken te krijgen (18%) of uit nood aan wat ontspanning tussendoor (17,8%). Af en toe een dood moment in de werkdag kan natuurlijk, maar wie dit regelmatig doet, loopt het risico op een bore-out, zo waarschuwt Evy Sadicaris. “Sowieso kan je nooit 8 uur aan een stuk gefocust werken. Mijn tip is dus: werk ongeveer 50 minuten met volle focus en probeer daarna 10 minuutjes even je gedachten te verzetten door een wandeling te maken, of kort even recht te staan en de benen te strekken. Al is dit natuurlijk erg persoonlijk en moet je zelf nagaan wat voor jou – en dus ook voor je werkgever – het best werkt om zo productief mogelijk te zijn.”
Moeilijk te verbergen voor collega’s
Hoewel deze ‘task maskers’ ervan uitgaan dat ze dit succesvol kunnen verbergen voor collega’s en leidinggevenden, blijft dit toch niet onopgemerkt. Liefst 71,3% zegt collega’s hier al op betrapt te hebben. Ze merken dit vooral doordat collega’s vaker niet op hun werkplek zitten (44%), ze aangeven dat ze taken niet af krijgen terwijl deze niet zo lang zouden mogen duren (35,2%) en ze zich enkel concentreren als de leidinggevende in de buurt is (32,9%).
Toch blijkt het niet makkelijk om een collega hierop aan te spreken, zo blijkt. Bijna zes op de tien geeft aan het gewoon te negeren om conflicten te vermijden. 15,1% probeert het gedrag van hun collega op te vangen door zelf harder te werken. Al probeert 26% wel met subtiele hints aan te geven dat een taak toch zo lang niet zou mogen duren. 11,8% rapporteert het aan de leidinggevende. “Best is om eerst je collega rechtstreeks te vragen wat er aan de hand is. Helpt dit niet, dan kan je naar je leidinggevende stappen”, adviseert Evy Sadicaris.
Prio’s bepalen
Wat kan je doen als werknemer en werkgever om dit aan te pakken? “Merk je dat je als werknemer te veel aan task masking doet, durf dan gerust eens aangeven dat bepaalde opdrachten jou te weinig motiveren. Op die manier kan je bekijken met je leidinggevende hoe je dat kan aanpakken. Blijft het probleem aanhouden, dan is het als medewerker belangrijk dat je zelf durft te bekijken of de functie en/of de werkgever wel bij jou past.”
“Ik raad werkgevers anderzijds aan om hun medewerkers prestatiegericht te laten werken in de plaats van alleen naar de klok te kijken”, aldus Sadicaris. “Als leidinggevende is het dan weer slim om samen de prio’s te bepalen. Neem die denkoefening niet over van je werknemer, maar maak samen een overzicht. Het is belangrijk dat je werknemer het op termijn zelf doet. Geef je werknemer ook inspraak op die lijst, en vraag of het op die manier haalbaar is.”
Bron: Liantis