Het effect van de automatische loonindexering laat zich voelen: Belgische werknemers geven het meest aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd. Toch ervaart nog een op drie werkende Belgen financiële stress. Meer dan de helft van de Belgische werknemers heeft interesse in een cafetariaplan, omdat ze graag zelf een of meerdere voordelen kiezen.
Deze trends zien we terugkeren in de uitdagingen voor Belgische werkgevers op vlak van verloningsbeleid: financiële stress vermijden bij werknemers vormt een topprioriteit, terwijl werkgevers zelf onder druk staan van gestegen loonkosten en ook de toepassing van de wet op de loontransparantie moeten voorbereiden tegen 2026. Interne billijkheid en meer flexibele verloning vervolledigen de top vijf prioriteiten van Belgische werkgevers.
Effect van automatische loonindexering voelbaar
Belgische werknemers geven het meest van alle Europese werknemers aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd (bv. door loonindexering, bonussen, extra voordelen, …). Belgische werkgevers dienen immers de automatische loonindexering van hun paritair comité toe te passen.
Toch zegt een op drie werkende Belgen nog financiële stress te kennen. In veel Europese landen liggen de scores hoger, zoals in Frankrijk, Finland, Kroatië, Ierland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, en Zweden. In Nederland en Denemarken kennen de werknemers het minst financiële stress.
Belgische werknemers vragende partij voor flexibele verloning
Belgen zijn ook erg geïnteresseerd in het personaliseren van een deel van hun verloning, net als werknemers in Roemenië, Ierland en Italië. In Finland, Noorwegen en Oostenrijk bestaat er de minste interesse. Werknemers willen voordelen die aansluiten op hun unieke behoeften en levensstijlen, wat hun productiviteit stimuleert. In België wil meer dan de helft (51%) wel graag de samenstelling van zijn loonpakket zelf bepalen. Zover zijn we nog niet. Bij SD Worx gaat het om 100.000 werknemers. In België zijn de meest gekozen voordelen in een cafetariaplan :
- Terugbetaling individueel pensioensparen (20%)
- Aankoop extra vakantiedagen blijven meest populair met een op vijf werknemers die ervoor kiest (19%).
- Multimedia zit in de lift: het succes van multimedia neemt toe: dit kan 16% bekoren. De helft daarvan kiest voor een upgrade van een smartphone; een kwart voor een extra laptop
- Auto en fiets op dezelfde hoogte met 13% of een op acht medewerkers met een cafetariaplan.
Top vijf uitdagingen voor Belgische werkgevers qua verloning
1. Loontransparantie vormt de grootste uitdaging op het gebied van verloning voor Belgische werkgevers: dit komt bij een derde (34%) van de Belgische bedrijven in hun top vijf. De urgentie wordt aangedreven door Europese wetgeving, die tegen 2026 in België van kracht wordt. Een op vijf (19%) van de werkgevers verhoogt actief de loontransparantie, terwijl een derde (29%) hiertoe plannen heeft. Momenteel heeft 53% van de Belgische werkgevers hieromtrent nog geen concrete verbeteringen op de agenda staan. Mogelijk geven zij voorrang aan een van de andere prioriteiten:
2. Bijna een op drie Belgische werkgevers (30%) ziet uitdagingen in het bevorderen van het financiële welzijn van hun werknemers en het verminderen van financiële stress. Belgische werknemers geven het meest van alle Europese werknemers aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd (bv. loonindexering, bonussen, extra voordelen, …). Daarnaast geven Belgische werknemers aan dat extra voordelen zoals ziekteverzekering, pensioenregeling (42%), naast variabele salarisverhoging (29%), en een vaste salarisverhoging (21%), de meest voorkomende initiatieven zijn om tegemoet te komen aan financiële stress, al is dit niet evident. Immers:
3. Niet alleen de werknemers ervaren financiële stress, ook de werkgevers. De gestegen loonkosten zijn ook voor een op drie (29%) van de Belgische werkgevers een belangrijke uitdaging. Zo zag meer dan de helft (58%) van de Belgische werkgevers het afgelopen jaar zijn totale loonkosten toenemen. Dit is meer dan dat dit het geval is in onze buurlanden Frankrijk (43%) en Nederland (52%), maar ook over het kanaal in de UK (53%). Ook in Duitsland worstelen 59% van de werkgevers hiermee. België is het enige land waar een complete automatische loonindexering van kracht is.
4. Interne gelijkheid, waarbij werknemers gelijk loon ontvangen voor gelijkwaardig werk, vormt in België uitdaging nummer vier qua verloning. Vijf op de tien bevraagde bedrijven hebben geen concrete plannen om dit aan te pakken. Een kwart is er actief mee bezig en nog eens een kwart plant dit in de toekomst (26%). Belgen zitten in de kopgroep qua vertrouwen.
5. Flexibele verloning sluit de top vijf uitdagingen voor Belgische werkgevers af: een kwart (26%) van de Belgische werkgevers ziet het als een top uitdaging. Belgische werknemers zijn immers vragende partij en loonkosten staan onder druk. “Met een systeem van flexibele verloning krijgt de medewerker keuzevrijheid in het loonpakket zonder meerkost voor de werkgever. Bovendien verhoogt de transparantie: de medewerker kent de waarde van de voordelen waarop ze aanspraak maken. Een cafetariaplan is een oplossing voor werkgevers die iets extra willen bieden op maat van de werknemer, terwijl ze zelf ook onder financiële druk staan van de automatische loonindexering en gebonden zijn aan de loonnorm”, duidt Tine Vinck van SD Worx het spanningsveld.
6. De communicatie over het beloningsbeleid (24%) valt in België net buiten de top vijf. Een kwart van de Belgische werkgevers communiceert al actief over hun beloningsbeleid of rapporteert hierover. Ze doen dit voornamelijk door individuele gesprekken met werknemers te voeren over hun beloning (32%) of via de officiële interne communicatiekanalen (19%). Toch geeft 35% van de werkgevers aan (nog) geen specifieke communicatie over het beloningsbeleid te voeren.
Bron: jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 5.118 Europese werkgevers en 18.000 werknemers in 18 Europese landen, waaronder 1.000 werkende Belgen.