De meest recente studie van marktonderzoeksbureau IPSOS schetst op basis van een bevraging bij tienduizend uitzendkrachten het profiel van de uitzendkrachten en de kenmerken van hun tewerkstelling anno 2018.
In 2017 werkten er 656.281 personen als uitzendkracht. Op basis van hoofdmotieven onderscheiden we vijf clusters van uitzendkrachten. Sommige uitzendkrachten zijn op zoek naar nuttige werkervaring (7%) of willen graag snel aan de slag (10%), andere willen dan weer iets bijverdienen (14%) of zijn op zoek naar een vaste job (33%) of een studentenjob (35%).
Uitzendkrachten hebben een volwaardig sociaal statuut en genieten dezelfde sociale voordelen als andere werknemers met een vast contract. Zo hebben uitzendkrachten recht op een wettelijk pensioen, vakantiegeld, gelijk loon voor gelijk werk en zijn ze verzekerd tegen arbeidsongevallen. Met 16% ligt de opleidingsparticipatiegraad van uitzendkrachten bovendien hoger dan het Belgisch gemiddelde van 7%.
“Uitzendkrachten zijn globaal dan ook tevreden,” legt Paul Verschueren, Directeur Research & Economic Affairs bij Federgon, uit. “Met een algemeen tevredenheidspercentage van 86% scoren de uitzendkantoren stevig. 82% van de uitzendkrachten zou uitzendwerk aanraden aan vrienden en familie. Een pluim op de hoed van de vele geëngageerde uitzendconsulenten.”
Uitzendwerk geeft kansen aan zowat alle bevolkingsgroepen en bevestigt daarmee telkens weer wat een hefboom het vertegenwoordigt voor het arbeidsmarktbeleid. Van de uitzendkrachten die in 2017 zijn tewerkgesteld was 19 % voor de uitzendopdracht werkloos, 20 % zijn personen met een migratie-achtergrond, 22 % is laaggeschoold en 11,4 % is 50-plusser.
“Bovendien ontsluit de uitzendsector steeds meer arbeidsreserves van inactieve groepen zoals gepensioneerden, huismannen en -vrouwen, leefloontrekkers, …” benadrukt Paul Verschueren. “Ook de vaststelling dat er in 2017 ruim 4.300 uitzendkrachten uit Afghanistan, Irak en Syrië aan de slag waren toont het sterk activerende karakter van de uitzendsector en de substantiële bijdrage die ze levert aan het optrekken van de werkzaamheid.”
Ruim een jaar na de uitzendopdracht is 2/3 vast aan de slag. Een interessante vaststelling is dat 29% van de uitzendkrachten helemaal niet op zoek is naar vast werk en dat 1 op 5 uitzendkrachten de uitzendopdracht combineert met een andere activiteit.
‘Een uitzendcontract van onbepaalde duur’ spreekt 7 op 10 uitzendkrachten aan. Dit contract combineert de flexibiliteit van een uitzendcontract met de zekerheid van een vast contract.
1 op 3 bedrijven heeft de laatste 12 maanden gebruik gemaakt van uitzendarbeid. ‘Vervangen, rekruteren en pieken opvangen‘ zijn de belangrijkste motieven om uitzendarbeid in te zetten.
“Uitzendwerk is het flexibiliteitsinstrument bij uitstek en is voor bedrijven het belangrijkste aanwervingskanaal. 41,6% van de vast aangeworven medewerkers was voordien aan de slag als uitzendkracht”, benadrukt Herwig Muyldermans, Algemeen Directeur van Federgon. “Dit cijfer benadrukt de transitierol, van job naar job, van uitzendarbeid. Nu de regering in het laatste jaar van de regeerperiode, met de arbeidsdeal, van de arbeidsmarkt haar topprioriteit wil maken, is het cruciaal dat de juiste arbeidsmarktinstrumenten ingeschakeld worden om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken. De rol van uitzendarbeid hierin mag zeker niet onderschat worden”, besluit Herwig Muyldermans.
Bron : Federgon