Op de werkvloer komen managers dagelijks voor lastige keuzes te staan. Hoe ga je om met een werknemer die de regels overtreedt zonder het hele team te bestraffen? En hoe geef je feedback die eerlijk voelt richting de werknemer, zelfs onder hoge druk? Nieuw onderzoek van promovenda Cardin Masselink (Tilburg University) toont aan dat zowel interne regeldruk als onrechtvaardige feedback verminderd kan worden, mits organisaties bewuste en passende keuzes maken.
Eén “rotte appel” en de gevolgen voor iedereen
Het onderzoek toont aan dat het gedrag van één werknemer grote gevolgen kan hebben voor hoe managers reageren. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld de regels overtreedt of zich opvallend afwijkend gedraagt, zijn managers vaak geneigd om milde regels in te voeren voor een hele groep, zoals striktere werktijden, verplicht in- en uitklokken, of strengere rapportages.
Cardin: “Hoewel dit begrijpelijk lijkt, kan zo’n aanpak frustratie veroorzaken bij andere werknemers die zich wél aan de regels houden. Mijn onderzoek laat echter wel zien dat managers rechtvaardig willen blijven en daarom minder snel zeer strenge beperkingen opleggen aan een team of afdeling. Dit geeft organisaties de kans om de interne regeldruk te verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijke richtlijnen op te stellen voor het omgaan met afwijkend gedrag en door bewustzijn te creëren over de impact van beslissingsbevoegdheden waarmee managers voortdurend aanvullende, zij het milde, regels kunnen invoeren.”
Feedback: eerlijkheid kost energie
Een andere uitdaging voor managers is het geven van dagelijkse feedback. Werknemers vinden het normaliter rechtvaardiger als ze worden beoordeeld op hun eigen eerdere prestaties, in plaats van te worden vergeleken met collega’s. Het onderzoek laat zien dat dit soort gepersonaliseerde feedback ook vaak de voorkeur heeft voor managers.
Maar rechtvaardig handelen kost managers energie. Vooral bij hoge werkdruk of bij het geven van negatieve feedback kan hun vermogen om rechtvaardig te blijven afnemen. Cardin: “Dit kan problematisch zijn, omdat werknemers die zich onrechtvaardig behandeld voelen minder tevreden zijn over hun werk en vaker afwijkend gedrag vertonen.”
Lessen voor organisaties
“Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat organisaties managers ondersteunen,” zegt Cardin. “Denk aan trainingen in effectief feedback geven of het verminderen van de werkdruk op andere vlakken, zodat er meer ruimte ontstaat voor rechtvaardige interacties met werknemers.”
Bron : Tilburg University