Hudson voert jaarlijks een salarisstudie uit binnen de Telecom en ICT sector. De 19e editie van de studie brengt ook deze keer het verloningspakket en de trends van de sector in kaart. Nadat er vorig jaar een stabilisatie van het variabel pakket werd gezien, neemt het belang van variabel loon dit jaar weer toe. De collectieve CAO90 bonus en de Target Bonus (uitgekeerd in cash) worden steeds populairder.
De cijfers van 2018 tonen aan dat er voor het derde jaar op rij sprake is van een verhoging in het basissalaris (2,95%) (inclusief index). Het deel dat de werkgever zelf toekent bovenop de index kent dit jaar echter een daling ten aanzien van vorig jaar (0,86% in 2017 vs. 0,52% dit jaar).
Er werd in 2018 tot nu toe meer gefocust op een verhoging van het variabel pakket tegenover het vast loon. Als we de Telecom en IT markt vergelijken met de markt in zijn geheel, stellen we vast dat op die laatste de stijging in vast loon hoger ligt dan in het variabel loon. Binnen Telecom en IT is het dus net andersom.
Focus op jongeren
“Traditioneel zien we ook deze keer bij jongeren de sterkste stijgingen in het basissalaris. Deze trend uit zich dit jaar zelfs nog sterker. Telecom en IT bedrijven blijven héél duidelijk investeren in de jongeren (-30 jarigen)” zegt Bert De Greve, Director bij Hudson. De cijfers tonen dat zij dit jaar een verhoging van meer dan 5% op hun salarispakket ontvingen (exclusief index). “Opmerkelijk is dat ze de verhoging ontvangen in vast salaris en quasi niet in variabel loon. 30 tot 45 jarigen ontvangen ook nog een kleine verhoging in vast loon, maar dit is eerder beperkt (maximaal 3% exclusief index). Bij deze leeftijdsgroep ligt de focus volledig op hun variabel pakket en niet op hun vast salaris. Werknemers boven de 45 jaar moeten zich tevreden stellen met een verhoging die quasi te verwaarlozen is (maximaal 0,2% exclusief index).”
Flexibel verlonen in de lift
Uit de Hudson cijfers blijkt dat steeds meer organisaties gebruik maken van een flexibel verloningsplan. Hierbij hebben medewerkers de mogelijkheid om een deel van hun salarispakket zelf samen te stellen. We stellen vast dat 42% van de bevraagde organisaties uit de Telecom en IT sector reeds een dergelijk flex verloningsplan heeft en dat nog eens 33% de intentie heeft om het te implementeren op korte termijn. In vergelijking met de markt in zijn geheel hebben beduidend meer bedrijven in de onderzochte sector reeds een flexibel plan. “Om tot de keuze van verschillende voordelen te komen, wordt een budget gecreëerd afkomstig van bestaande cash of non-cash salariscomponenten. Het is de bedrijfswagen (of een deel van dit budget) die het vaakst wordt ingeleverd. Daarnaast bieden organisaties vooral de mogelijkheid om de variabele verloning of een stuk van het bruto loon als budgetcreator aan te bieden. Een derde van de bedrijven zorgt nog voor een additioneel budget bovenop het bruto loon.”
Toch betreft het nog vooral werknemers binnen grote organisaties (> 500 werknemers en meer dan 250 mio omzet) die hun voordelenpakket gedeeltelijk zelf kunnen samenstellen. 60% werkt met een flex systeem. Bij kleine organisaties zien we nog minder flexibele verloning en ook minder de intentie om het ooit te implementeren.
Wat met wagens?
Uit de studie blijkt dat het aantal werknemers dat een bedrijfswagen krijgt voor het eerst in jaren stabiliseert (66% van de werknemers). Toch is het verschil met de markt nog altijd groot. De Telecom en It sector heeft nog steeds een hoog percentage salariswagens in vergelijking met de markt in het algemeen. Maar dankzij het feit dat er in de markt wel nog altijd een groei is in salariswagens, lijkt de gap tussen de twee markten langzaam maar zeker gedicht te worden.
Bron : Bovenstaande resultaten zijn afkomstig uit de studie in de Telecom & ICT sector, die reeds voor de 19e keer werd georganiseerd door Hudson. Met 55 deelnemende bedrijven spreken we van een representatieve editie, die informatie biedt voor zowel ICT als non-ICT functies.