KPMG in België en marktonderzoeksbureau TNS vroegen aan 201 in België gevestigde bedrijven in welke mate hun bedrijfsmodel zal veranderen tegen 2020: 12% van de 201 ondervraagde bedrijven verwacht een totale verandering, 55% een redelijke. De studie stelt een duidelijk verschil vast tussen de verschillende sectoren: Informatie, communicatie & entertainment (ICE) (88%), de autosector (83%) en banken & verzekeringen (78%) verwachten zich aan de grootste verandering. Industrie (54%), transport & logistiek (59%) en FMCG (60%) verwachten het minst te moeten veranderen in de komende 5 jaar.
Kosten en innovatie
De drijfveer tot verandering komt er volgens meer dan 80% van de Belgische bedrijven door een stijgende druk op zowel kost (80,6%) als innovatie (83,6%). De autosector verwacht zich aan de grootste druk van zowel kosten als innovatie en wordt op afstand gevolgd door FMCG, banken & verzekeringen en overheid & gezondheidszorg.
63% van de ondervraagde bedrijven vreest concurrentie uit andere sectoren. De absolute koplopers zijn de banken en verzekeraars: de volle 100% vreest dit namelijk. De industriële (72%) en chemische sectoren (68%) volgen op behoorlijke afstand.
Banken & verzekeringen vrezen niet alleen het meest de sectorvervaging maar zien de concurrentie ook uit de meest verschillende hoeken op zich af komen, gevolgd door ICE en de energie- en grondstoffensector. De laagste score vinden we bij FMCG.
Groeien over de sectorgrenzen heen Het aantal bedrijven dat opportuniteiten over de sectorgrenzen heen ziet, is nog groter dan het aantal bedrijven dat concurrentie vreest uit andere sectoren: 72%. Topper is ICE met 100% maar ook de chemische sector scoort hoog (91%). De laagste appetijt om buiten de eigen sector te gaan, merken we bij de energiesector (54%) en FMCG (50%).
Expansie
Uit de KPMG-studie blijkt dat ‘overheid & gezondheidszorg’ zichzelf als een weinig aantrekkelijke sector ziet. De andere sectoren denken daar duidelijk anders over want ze zien hen – net als transport & logistiek – als de interessantste sectoren voor expansie.
ICE ziet mogelijkheden in zowat elke andere sector, met op kop de industrie (63%). Hoog op hun verlanglijstje staan ook de publieke en gezondheidssector, de autosector, FMCG, de chemie en private equity. De banken en verzekeringen zien ook veel opportuniteiten bij FMCG, ICE, Private Equity en transport & logistiek. Deze laatsten laten zich echter niet onbetuigd en lonken vooral naar FMCG en ICE. De chemische en farmaceutische scoort ook hoog en kijkt uit naar expansie in de industrie en de autosector. Helemaal onderaan de ranking vinden we FMCG terug, dat amper opportuniteiten ziet: enkel de gezondheidssector zien ze als een mogelijke groeipool.
De respondenten zien leiderschap, opleiding, personeelsbeleid, politiek-economische stabiliteit en mobiliteit als belangrijkste succesfactoren. Voor een exportgericht land als België is de score voor toegang tot de globale markt laag: enkel automotive en de chemische sector zijn vragende partij. Nog lager vinden we elementen die de bedrijfswereld toch fundamenteel veranderen en globaliseren, zoals internet of things, nieuwe verkoopkanalen en geïndividualiseerde productie. Het lijkt erop dat heel wat bedrijven nog een stuk hun mindset voor ondernemerschap in een geglobaliseerde wereld moeten finetunen. De resultaten zijn overigens niet significant verschillend voor familiebedrijven.