De coronaperiode bracht enkele drastische veranderingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan het thuiswerk dat bij veel organisaties nu (deels) de norm is. Uit een recente Europese enquête van internationaal rekruteringskantoor Robert Walters blijkt echter dat bijna twee derde van de werknemers zich daardoor niet meer betrokken voelt bij hun werkplek. Evi Melkenbeke, HR & Payroll Manager bij Robert Walters, licht toe.
Thuiswerken was voorheen eerder zeldzaam, maar sinds de coronapandemie is het bij de meeste werknemers niet meer weg te denken. “Bovendien zijn er binnen veel organisaties heel wat verschuivingen gebeurd” zegt Evi. “Professionals hadden de afgelopen twee jaar even de tijd om even te bezinnen over hun carrièrekeuzes en misschien zelfs om een nieuwe uitdaging te zoeken. Er is dus flink wat beweging geweest op de arbeidsmarkt, en dat heeft voor de ‘blijvers’ een aantal gevolgen gehad.”
Gevolgen van uittreding
Uit een Europees onderzoek van Robert Walters blijkt dat – sinds de coronapandemie – maar liefst 63% van werknemers zich niet meer betrokken voelt bij hun werkplek. Bijna de helft zegt dat ze hun werkplek sinds vorig jaar zelfs niet meer herkennen. “De voornaamste reden daarvoor is de personeelsoverloop (54%) van de voorbije jaren. De helft (49%) van de medewerkers die hun organisatie niet meer herkent gaf aan dat dat kwam omdat er steeds minder mensen naar kantoor komen. Ook de vermindering van sociale activiteiten buiten de kantooruren (43%) zorgde ervoor dat medewerkers hun organisaties niet meer herkennen.”
“Die cijfers zijn enigszins verrassend. Veel werkgevers hebben de voorbije jaren namelijk geïnvesteerd in de werkcultuur. Denk hierbij aan het visueel en ergonomisch verbeteren van de kantooromgeving, of het herinrichten van de werkplaats om werknemers een huiselijk gevoel te bezorgen, in de hoop om de medewerkers tevreden te houden”, legt Evi uit.
Door de mogelijkheid tot flexibel werk blijken traditionele tactieken om een levendigere werkcultuur op te bouwen niet meer goed te werken. “De hybride werkwereld en de daaruit voortvloeiende daling van de aanwezigheid op kantoor heeft geen goede invloed op de betrokkenheid van werknemers. Er moet dus snel gehandeld worden om medewerkers betrokken te houden en ook nieuwe professionals aan te trekken. Daarbij zijn aangename werkomgevingen en moderne kantoren zeker geen slecht idee, maar er is meer nodig” weet Evi.
Hoe de betrokkenheid van medewerkers vergroten?
Hoe zorgen organisaties ervoor dat werknemers zo lang mogelijk aan boord blijven? Doordat het verloop zo groot is op dit moment, maken veel werkgevers zich zorgen. “Een loonsverhoging bieden kan in sommige gevallen werken, maar het is geen oplossing op lange termijn om de betrokkenheid van medewerkers te garanderen. Een betere oplossing is om constant op een transparante manier te communiceren, waardering en erkenning te tonen, en duidelijk te maken dat de organisatie hun groei en ontwikkeling graag wil steunen. Als werkgever is het dus essentieel om het personeel voldoende aandacht te schenken, en hen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn. Op die manier zal hun rol ook voor henzelf duidelijker worden en worden ze automatisch meer betrokken bij de organisatie. Daarnaast is het ook aangewezen om actief te luisteren naar de input die zij geven. Hoe meer gehoor ze krijgen, hoe meer ze zich zullen engageren.”
Hogere betrokkenheid betekent meer loyaliteit
“Werkgevers moeten vooral onthouden dat werknemersbetrokkenheid een belangrijke motor is voor motivatie en productiviteit op het werk, en dus ook invloed heeft op het succes van de organisatie. Als men wil dat de werknemer meer betrokken is, moet de organisatie zelf ook meer betrokken zijn met de medewerker. Op die manier zal de loyaliteit verhogen, zullen er minder mensen vertrekken, en zullen de ‘blijvers’ ook gemotiveerd blijven.” besluit Evi.