Terwijl steeds meer bedrijven hun medewerkers graag terug voltijds op de werkvloer zien, willen vier op de tien Belgen net liever meer thuis werken. Zo blijkt uit een bevraging bij 1000 werkende Belgen* in opdracht van consultant BDO. Een duidelijk thuiswerkbeleid is dan ook een grote troef voor de helft van de respondenten, maar in 35% van de bedrijven is dat er niet.
Lara Delloye, Senior Consultant Strategy & Transformation bij BDO: “Thuiswerk is een blijver. Dus een goed beleid én duidelijke communicatie hierover zijn onmisbaar. Zeker om de balans tussen flexibiliteit en cohesie binnen het bedrijf te bewaken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je teams afspraken maken om minstens 1 à 2 dagen per week samen op kantoor te werken.”
Een aantal bedrijven haalde de voorbije weken het nieuws omdat ze hun medewerkers terug voltijds op de werkplek willen. Maar ligt dat wel in lijn met de noden van de werknemers? Om die noden in kaart te brengen deed BDO een bevraging bij 1.000 werkende Belgen. Daaruit blijkt dat vier op de tien Belgen (39%) net graag wat meer thuiswerk willen. Die behoefte is ook aanzienlijk groter bij de Franstalige werknemers (FR 43% vs Nl 36%). De vraag naar meer thuiswerk ligt dan weer een stuk lager bij de meer mature medewerkers (55+: 25% vs 34-55: 42% vs <34: 41%). Lara Delloye: “Wat ons betreft, is thuiswerk sowieso een blijver én een must in de war for talent. Dat blijkt ook duidelijk uit de cijfers van het onderzoek met bijna de helft van de bevraagden die aangeeft dat een goed thuiswerkbeleid een belangrijke rol speelt in hoe zij naar hun werkgever kijken. Het is vooral zaak voor bedrijven om het juiste evenwicht te zoeken. Het is belangrijk – in de mate van het mogelijke – flexibiliteit te bieden aan de medewerkers zonder daarbij de cohesie binnen het bedrijf in het gedrang te brengen.”
En die cohesie blijkt ook belangrijk voor de medewerkers. Zo zou meer dan een derde (33%) liefst weer wat meer tijd spenderen met alle collega’s samen op de werkplek. Het zijn vooral Franstalige werknemers (FR 39% vs Nl 30%) die daar het meest behoefte aan hebben. “Dit is best goed nieuws voor de bedrijven en sluit ook perfect aan bij het advies dat wij doorgaans geven om de ‘sense of belonging’ van hun medewerkers aan te wakkeren. Zo raden wij doorgaans aan om 1 à 2 dagen per week te gaan voor de aanwezigheid van een volledig team, om collega’s de kans te geven om met mekaar te connecteren. Daarnaast is het ook belangrijk dat ook de interactie met andere teams gefaciliteerd wordt, want dat doe je uiteraard niet met één bedrijfsevent per jaar. Het is ook belangrijk om de werkplek op die interactie aan te passen.”
Activity-based kantoor
En ook dat blijkt nog wel een werkpuntje volgens de werkende Belgen. 67% geeft aan een aangepaste werkplek te hebben bij zijn werkgever. Voor 15% is dat echter niet het geval. Lara Delloye: “Een werkplek vandaag heeft een ander doel dan voor de coronacrisis. Wij adviseren bedrijven vooral om na te denken over welke activiteiten ze op kantoor willen doen om zo een activity-based office te kunnen inrichten. Vaak is het antwoord op die vraag ‘samenwerken’. Om dat te faciliteren zijn er meer gemeenschappelijke ruimtes nodig, in combinatie met zogehete focusrooms, pods of telefooncellen, waar de medewerkers hun digitale meetings kunnen doen of zich kunnen concentreren. Open spaces hebben in zo’n context hun nut verloren. We zien ook dat veel van onze klanten een reservatiesysteem hebben ingevoerd voor aanwezigheid op kantoor. Er zijn vandaag zelfs al bedrijven met een systeem waar je kan reserveren met welke collega’s je wil samenwerken.”
Het is natuurlijk ook belangrijk om ook voor het thuiskantoor de nodige faciliteiten te voorzien. 54% van de bevraagden geeft aan om hiervoor alles in huis te hebben, een derde (29%) echter niet.
Policy of niet?
Goede afspraken maken goede vrienden. Of niet? 37% van de medewerkers geeft aan dat zijn bedrijf een duidelijke policy heeft. Een vijfde (21%) heeft dan weer informele afspraken over thuiswerk. 35% geeft echter aan dat er helemaal geen beleid is. Lara Delloye: “35% lijkt mij erg veel. Dikwijls is het ook zo dat medewerkers niet voldoende op de hoogte zijn van de afspraken of het beleid en zit de uitdaging hem deels op het vlak van communicatie. Voor de medewerkers van bedrijven die effectief geen beleid hebben, is dat sowieso jammer want een goede policy gaat doorgaans gepaard met bijkomende vergoedingen.”
En dat lijken heel wat medewerkers ook nog niet helemaal gecapteerd te hebben. Zo geeft bijna de helft aan dat ze ook liever niet teveel regeltjes opgelegd krijgen. “Vaak wordt een policy geassocieerd met controle en daar hebben veel medewerkers nu eenmaal geen behoefte aan. Ook hier is een goede communicatie over de insteek van zo’n beleid belangrijk. Een goed uitgewerkte policy is trouwens ook een belangrijke tool voor de managers van de verschillende teams binnen bedrijven, om op een eenduidige manier afspraken te maken met hun mensen. Anders riskeer je een wildgroei aan initiatieven.”
Bron: BDO