Samen patiënten verzorgen creëert een hechte band. Dat blijkt uit een groot onderzoek bij verpleegkundigen dat het medisch rekruteringskantoor Express Medical met de steun van twee grote ziekenhuizen liet uitvoeren naar aanleiding van de Dag van de Verpleegkundige. 9 op de 10 verpleegkundigen zijn tevreden over hun relatie met collega’s, zo blijkt uit de resultaten. Sterker nog: 4 op de 10 beschouwt hen ook echt als vrienden.
Dat is nodig, want de algemene tevredenheidsscore bij verpleegkundigen is gedaald en 9 op de 10 verpleegkundigen zeggen ook dat de werkdruk gestegen is. “Een sterk netwerk van collega’s waarop je kan rekenen is belangrijk”, zegt Pascale Vanrillaer van Express Medical. “Want verpleegkundige zijn is een prachtig beroep, maar het kan ook soms pittig zijn.”
Uit het onderzoek, dat Express Medical liet uitvoeren samen met het Jules Bordet Instituut, ziekenhuisgroep GZA en beroepsorganisatie NVKVV, blijkt dat de collegialiteit bij verpleegkundigen bijzonder groot is. 60 procent geeft aan dat hij of zij echt op collega’s kan rekenen en de helft geeft aan dat iedereen een tandje bijsteekt als er onverwacht iemand wegvalt. Eén op de drie zegt dat hij of zij zelfs met persoonlijke problemen terecht kan bij collega’s. Naast de relatie met directe collega’s kunnen verpleegkundigen het ook goed vinden met patiënten (93%), artsen (80%) en in iets mindere mate hun leidinggevenden (59%).
“In een context van verandering, digitalisering en reorganisatie die in alle organisaties aanwezig is, heeft de zorg een belangrijke troef: de kracht van het team en de goeie relaties met collega’s, die een zeer sterke factor kunnen zijn om een organisatie door die veranderingen te loodsen.“
Generatieverschillen
In veel gevallen blijken vriendschappen op de ziekenhuisvloer te ontstaan tussen collega’s van dezelfde generatie. Zo geeft iets meer dan de helft van de verpleegkundigen (53%) aan dat er op de werkvloer duidelijke kliekjes ontstaan onder generatiegenoten. Dat leidt soms ook tot moelijkheden tussen de verschillende generaties: 52 procent geeft aan dat er spanningen bestaan tussen de jongere en oudere generaties verpleegkundigen. En nog opvallend: zowel de jongere als de oudere generatie vinden van zichzelf dat ze meer werk kunnen verzetten en dat zij flexibeler zijn dan de andere generatie.
Mensen helpen, geeft voldoening
In het algemeen zijn verpleegkundigen wel minder tevreden in hun job dan vorig jaar. Ze geven zichzelf een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,1. In 2017 was dat nog 7,5. Als ze voor de keuze gesteld zouden worden, zouden 6 op de 10 verpleegkundigen vandaag opnieuw voor het beroep kiezen. Dat doen ze vooral voor de voldoening die het hen geeft om mensen te helpen (44%), de variatie in de job (16%) en het dagelijkse contact met mensen (12%).
Werkdruk
Maar werken als verpleegkundige kan soms pittig zijn. De grote professionele uitdaging voor verpleegkundigen is stress: alle bevraagde verpleegkundigen geven aan dat ze daar last van hebben. Die stress ervaren ze vooral door de hoge werkdruk (43%), administratieve verplichtingen (14%) en de druk om het werk goed te willen doen (13%). 9 op de 10 verpleegkundigen geeft bovendien aan dat de werkdruk groter geworden is dan bij de start van hun carrière.
“Ik ben ervan overtuigd dat het de mensen zijn die het verschil maken binnen een bedrijf“, zegt Pascale Vanrillaer. “De belangrijkste drijfveer van verpleegkundigen om voor het vak te kiezen is het menselijke aspect. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden, om de stress die ze voelen te verminderen en hun werkvoldoening te verhogen. Dat is in ieders voordeel.“