Welkom in de wereld van nurturing. Marketeers gebruiken al heel lang nurturingstrategieën om geïnteresseerde prospects aan te trekken, om ze door het kooptraject te leiden en ze uiteindelijk tot klanten te converteren. Waarom zou de ervaring van een sollicitant dan anders moeten zijn?
Volgens onderzoek van Robert Walters naar de ervaring van sollicitanten in de expectation economy is 94% van de kandidaten van mening dat de sollicitatie-ervaring invloed heeft op hun beslissing om een aanbod te accepteren of af te wijzen, en 58% zegt dat een positieve ervaring de kans groter maakt dat ze een functie accepteren.
Contact onderhouden met kandidaten hoeft niet ontmoedigend te zijn. Door gebruik te maken van technologie en een strategische aanpak kunt u een blijvende positieve indruk achterlaten op uw sollicitanten, of ze nu wel of niet bij uw organisatie komen werken. Hier zijn 4 marketing tips van recruitment specialist Robert Walters.
1. Behandel sollicitanten als klanten
Als klanten associëren we merken met de ervaringen die ze bieden. Deze emotionele band verklaart waarom Apple fans trouw blijven ondanks de hoge prijs van hun producten. Op dezelfde manier kunnen negatieve ervaringen van kandidaten leiden tot het verlies van talent.
Investeer tijd en moeite in de interactie met kandidaten, net zoals je dat met klanten zou doen. Gebruik live chat, gamification, uitnodigingen voor evenementen, loyaliteitsprogramma’s en peer-to-peer fora. Als deze benaderingen jouw klanten tevreden stellen, zullen ze ook indruk maken op potentiële werknemers.
2. Zet je bedrijfscultuur in de kijker
Creëer een emotionele band door de unieke cultuur van je bedrijf te belichten met gerichte content. Deel video’s van achter de schermen, getuigenissen van werknemers, alledaagse verhalen en informatie over je werkomgeving. Gebruik sociale media om bedrijfsevenementen, teamactiviteiten en maatschappelijke betrokkenheid onder de aandacht te brengen. Personaliseer je communicatie om ervoor te zorgen dat deze aanslaat bij je sollicitanten, zodat ze op de hoogte blijven van en enthousiast worden over potentiële kansen binnen je organisatie.
3. Houd de communicatie in stand
LinkedIn meldt een toename van kandidaten die werkgevers ‘ghosten’, wat bij bedrijven tot frustratie leidt. Kandidaten die een sollicitatiegesprek accepteren maar niet komen opdagen, doen dat vaak door een gebrek aan communicatie.
Een voortdurende dialoog met kandidaten kan dit voorkomen. Beantwoord hun vragen snel: Hoe ging mijn sollicitatiegesprek? Wanneer krijg ik feedback? Had ik een stropdas moeten dragen? Als kandidaten zich zulke zaken afvragen, klopt er iets niet in je aanpak.
4. Wees gedenkwaardig
Val op bij kandidaten door unieke ervaringen en extraatjes aan te bieden. Organiseer exclusieve netwerkevenementen, bied inzichtelijke workshops aan of geef rondleidingen achter de schermen van je bedrijf. Laat unieke aspecten van je cultuur zien, zoals innovatieve projecten of teambuildingactiviteiten, om een blijvende indruk achter te laten bij potentiële kandidaten.