In vergelijking met 2024 deden dit jaar 31% meer medewerkers een beroep op het mobiliteitsbudget om hun bedrijfswagen in te wisselen voor een groener alternatief. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstengroep Liantis naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. “Veel medewerkers weten niet dat je die ook kan inruilen voor pakweg de afbetaling van een woonlening.” Vanaf 1 januari 2026 zouden alle werkgevers het systeem mogelijk moeten aanbieden aan hun medewerkers.
Niet populair
Elk jaar tussen 16 en 22 september staat in heel Europa alles in het teken van duurzame mobiliteit tijdens de Week van de Mobiliteit. Naar aanleiding hiervan, onderzocht hr-dienstengroep Liantis de populariteit van het mobiliteitsbudget.
Hoewel het mobiliteitsbudget vandaag nog héél beperkt wordt toegepast (1% van de medewerkers), is de stijgende trend duidelijk. Van 2023 naar 2024 steeg het aantal medewerkers dat gebruikmaakt van het mobiliteitsbudget met 309,1%. Van 2024 naar 2025 is er een verdere stijging van 31,5%. Over de hele periode van 2023 tot 2025 gaat het om een stijging van maar liefst 437,9%.
“We zien dat medewerkers meer en meer kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief voor hun bedrijfswagen. Een milieuvriendelijkere wagen of een fiets, dat zijn de zaken die de meeste medewerkers kennen. Maar het kan voor veel meer gebruikt worden. Denk maar aan een step, een deelauto of onder bepaalde voorwaarden zelfs de huur van een woning of de afbetaling van een hypothecaire lening”, aldus Gerben Vermeulen, juridisch expert bij Liantis. Zeker die laatste optie zit de laatste jaren in de lift.
Vooral jongere bedienden
Vooral jongere werknemers lijken overtuigd van het mobiliteitsbudget. Zo behoort 35,8% van de gebruikers tot de leeftijdscategorie 30 tot 34 jaar, gevolgd door 27% in de groep 25 tot 29 jaar. Het zijn bovendien bijna uitsluitend bedienden die instappen: 99,2% van de gebruikers heeft een bediendenstatuut. “We zien sowieso dat jongeren steeds vaker, ook bij de keuze van hun werkgever, rekening houden met duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Dat het mobiliteitsbudget dus vooral bij deze groep populair is, kadert daar dus perfect in”, stelt Gerben Vermeulen.
Op het vlak van het werkgeversprofiel is er geen uitgesproken trend: 53% van de overeenkomsten komt van werkgevers met minder dan 50 medewerkers, tegenover 47% bij grotere werkgevers. De grootste groep bevindt zich bij bedrijven met 100 tot 199 medewerkers (39,4%), gevolgd door bedrijven met 20 tot 49 medewerkers (31,6%).
Binnenkort verplicht
Momenteel ligt het initiatief bij de werkgever: als de werkgever dit systeem niet aanbiedt aan werknemers, kunnen die laatste er geen beroep op doen. Maar vanaf 1 januari 2026 zouden alle werkgevers verplicht worden om dit aan te bieden, zo stelt het regeerakkoord. De regering wil het systeem vereenvoudigen en dus ook toegankelijker maken voor een groter aantal werknemers. “We verwachten dus dat het systeem dan aan populariteit zal winnen. Werkgevers zijn namelijk ook verplicht om het systeem goed te communiceren aan hun medewerkers zodat ze zich meer bewust zijn en hierdoor mogelijk zullen kiezen om hun bedrijfswagen in te ruilen”, besluit Vermeulen. “Wel belangrijk: het blijft afwachten of het effectief op 1 januari 2026 ingevoerd zal worden.”
Bron: Liantis