Laten we eens het binomium algemene directie/ HR directie in vraag stellen. We weten al lang dat het People Management een steeds belangrijkere plaats inneemt bij de directiecomités. Meer en meer CEO’s hebben het menselijke centraal gezet in de strategie van hun bedrijf. Maar met welk doel? En, met welke resultaten?
Het eerste doel van Peoplesphere n°100 is om te ontdekken wat de oorzaak is van deze verandering. Wanneer besluit een CEO of een directiecomité om de mens centraal te zetten, om rekening te houden met de capaciteiten, maar ook met de wensen, van de werknemers. Het is (jammer genoeg) nog lang geen wijdverspreide praktijk om People Management te gebruiken als belangrijkste hefboom voor het waarmaken van plannen.
Is het het geweten dat zich laat gelden, is het door noodzaak of uit ware overtuiging? Een ding is zeker: er gebeurt iets in het leven van CEO’s waardoor ze beseffen dat People Management de enige duurzame oplossing is.
En daarna…?
Onze intuïtie zegt ons dat de persoonlijkheid van de CEO een sleutelelement is in de manier hoe er met People Management omgegaan wordt in een bedrijf. Organisaties worden ‘gekleurd’ door de waarden en het gedachtengoed van de mensen die leidinggeven. Wat is het gevolg daarvan?
De fundamenten en systemen van deze organisaties zijn speciaal. Een sterke bedrijfscultuur, eigen normen en waarden die ons soms, om het zacht uit te drukken, enigszins zouden verbazen als we niet wisten welk idee van de baas die er de oorsprong van was. Uiteraard werkt dat niet voor iedereen. Juist daarom is het hebben van een dergelijke sterke persoonlijkheid als baas niet zonder een aantal risico’s. Bijvoorbeeld, wat gebeurt er als die CEO die als het ware als de ruggengraat van de hele bedrijfscultuur fungeert, verdwijnt uit de organisatie? Verdwijnt dan ook die nadruk op People Management? De CEO’s met een visie op People Management moeten dus een manier vinden om hun gedachtengoed duurzaam te integreren in de organisatie…
Derde doel van dit dossier: het identificeren van rationele argumenten die de HR (onder andere) kan gebruiken om niet alleen de CEO, maar ook het volledige directiecomité te overtuigen om de mens op nummer één te zetten. Wat zijn die argumenten? Sla snel de pagina om, en ontdek wat een aantal CEO’s, die de mens op nummer één zetten, hierover denken…
Al bijna twintig jaar pleit Peoplesphere ervoor om de mens om nummer één te zetten binnen bedrijven. Ons enthousiasme is er niet op verminderd… Integendeel, het wordt versterkt door elk interview, elk gesprek met de mensen die gepassioneerd worden door hun werknemers, die er alles voor doen om een duurzame visie op People Management te integreren in hun organisatie.
Jean-Paul ERHARD & Maïté Holvoet