De CEO die de meeste inspanningen levert voor gendergelijkheid wordt jaarlijks bekroond door de Wo.Men@Work Award van de organisatie JUMP. P&G sleepte dit jaar de prijs in de wacht dankzij de mentaliteitsverandering die het bevordert via haar doelstellingen wat betreft gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen, gelijkekansenbeleid en de sterke merken die aandacht vragen voor gender equality bij het grote publiek. Caroline Thomaes, Patrizio Ricci en Olivier Houpert zetten als één blok hun schouders onder deze bedrijfscultuur.
Met niet één maar drie leidinggevenden – twee mannen en één vrouw – als winnaars onderstreept P&G België dat het een wereld voor ogen heeft zonder gendervooroordelen en mét een gelijkekansenbeleid. Dat het P&G menens is, toont het niet alleen met zijn campagne #WeSeeEqual. Door in advertenties man en vrouw als gelijken af te schilderen in het huishouden, creëert het nieuwe verwachtingen en denkbeelden los van vooroordelen. Verder zet de grootste adverteerder zijn merken in om taboes bespreekbaar te maken zoals Ariel Share the Load en Always Like-a-girl. Ook intern voegt het de daad bij het woord.
P&G streeft naar een diverse organisatie om zijn waaier aan consumenten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Hoe het dat doet? Met het streven naar een gelijke genderverdeling en inclusie in alle lagen van het bedrijf voor ogen. Zo betrekt het mannen in genderconversaties en hanteert het een gelijk beleid voor mannen en vrouwen met initiatieven zoals flex@work – dat glijdende werkuren en thuiswerk toelaat – en sinds kort ook ‘share the care’. Met dat beleid geeft P&G vaders en ouders van hetzelfde geslacht de mogelijkheid om 8 weken betaald ouderschapsverlof op te nemen in de eerste 18 maanden na de geboorte of adoptie van hun kind. Met die belangrijke mijlpaal breekt het een lans voor gelijke kinderzorgopties voor beide ouders.
Dankzij zo’n vooruitstrevende initiatieven sleept P&G nu de Wo.Men@Work Award in de wacht. Daarmee beloont JUMP een Belgische leidinggevende voor zijn of haar interne inspanningen want de mate van engagement bepaalt grotendeels of zo’n beleid in een firma ook effectief vruchten afwerpt.
“Deze prijs is dan ook een erkenning van het werk dat we leveren bij P&G België”, vertelt Caroline Thomaes, Country leader Belgium & Netherlands bij P&G. “We zijn er nog niet maar ik zal een rolmodel blijven door onze P&G-cultuur dagelijks uit te dragen. Gendergelijkheid vergt onze constante aandacht omdat onbewuste vooroordelen in het DNA van de mens zit. We leggen er ons als bedrijf op toe om een debat op gang te brengen en met onze merken en advertenties mentaliteiten te veranderen,” klinkt Thomaes vastberaden.
Patrizio Ricci, Global Fabric Care Engineering Director bij P&G, vult aan: “Ik ben zeer trots om deel uit te maken van P&G en als bedrijf deze prijs te ontvangen die onze inspanningen en vooruitgang op vlak van gendergelijkheid erkent. Ik draag gendergelijkheid hoog in het vaandel – ook al omdat die binnen onze ingenieursafdeling zorgt voor superieure resultaten en een harmonieuze sfeer op de werkvloer. Verder ben ik dankbaar voor het uitstekende werk dat anderen op dit vlak leveren. Dat doet me er alle vertrouwen in hebben dat #SeeEqual en een werkvloer en wereld tout court die genders gelijk behandelen, mogelijk zijn.” doet Ricci uit de doeken.
“Ik ben er oprecht van overtuigd dat gendergelijkheid een vereiste is om uitmuntende bedrijfsresultaten te halen”, voegt Olivier Houpert toe, Director R&D Global Dish Care en BIC Site Leader bij P&G. “Deze award maakt me trots omdat het de vooruitgang erkent die P&G op dit vlak boekt. Ik blijf dan ook sterk betrokken bij het loodsen van P&G naar de top met de juiste mensen en bedrijfscultuur”, aldus Houpert.
Isabella Lenarduzzi, oprichter en Managing Director van JUMP, licht de keuze voor P&G toe: “Voor het eerst in 9 jaar wijst de Wo.Men@WorkAward 3 Gender Equality Ambassadors aan in plaats van één. De jury heeft bij wijze van uitzondering de kandidatuur van 3 personen aanvaard om de specifieke structuur van P&G te respecteren. Deze leiders hebben lange tijd hun persoonlijke en zakelijke engagement getoond om het evenwicht tussen mannen en vrouwen in hun managementteams te bevorderen en tegelijkertijd actief het beleid van hun bedrijf te ondersteunen, dat diversiteit en een inclusieve cultuur centraal stelt in haar waarden en communicatie naar het grote publiek. Met drie voortrekkers van gendergelijkheid met als gedeelde missie de kloven tussen man en vrouw op de werkvloer te dichten – om zo een meer gelijke maatschappij en duurzame bedrijfsresultaten te bekomen – is JUMP blij P&G tot terechte winnaar uit te roepen.”
Vorig jaar won P&G België al de eerste KliQ Works Most Inclusive Employer Award, door sinds 2013 in te zetten op seksuele diversiteit en genderdiversiteit op de werkvloer. Met het winnen van de Wo.Men@Work Award, bevestigt het zijn status als pionier en voorvechter van gendergelijkheid op de Belgische werkvloer.
Foto – Van links naar rechts: Isabella Lenarduzzi, Caroline Thomaes, Olivier Houpert, Patrizio Ricci en Etienne Gossart