Covid-19 doet heel wat bedrijven en de economie in het algemeen fundamenteel transformeren. Gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half ondervroeg meer 300 Belgische leidinggevenden om in kaart te brengen welke profielen en vaardigheden sterk gewild zijn bij managers die volop bezig zijn met het herdefiniëren van functies en zo willen inspelen op nieuwe groeikansen.
De pandemie heeft een aantal noodzakelijke veranderingen met zich meegebracht op vlak van waar, hoe en wanneer we werken. Bijgevolg ziet 27% van de managers in België momenteel de nood om bestaande functies te herdefiniëren als direct gevolg van Covid-19. Nu bedrijven verandering willen omarmen en meer veerkrachtige, flexibele en wendbare arbeidskrachten aantrekken, wordt ook de talentpool veel groter.
“Talentpools over de hele wereld zijn plotseling uitgebreid omdat veel bedrijven hebben ontdekt dat ze effectief kunnen werken met werknemers op afstand. Voor sommige bedrijven betekent dit dat bestaande werkkrachten met belangrijke vaardigheden kunnen worden geheroriënteerd om op korte termijn bedrijfskritieke rollen te vervullen. Voor andere bedrijven hebben de veranderende eisen van de klant en nieuwe werkpatronen er dan weer toe geleid dat er plotseling een tekort aan vaardigheden is ontstaan – met name voor digitale transformatie en e-commerce rollen,” zegt Joël Poilvache, Director bij Robert Half.
De opmars van digitale transformatie en e-commerce
Daarnaast zegt 33% van de ondervraagden, als onderdeel van hun Covid-19-herstelstrategie, ook meer prioriteit te geven aan de digitale transformatie binnen hun bedrijf en richt 34% zich op e-commerce. Ter bevestiging van deze bevindingen zag Robert Half de afgelopen weken een toename in de vraag naar technische profielen zoals Security consultant en IT audit managers, omdat veel bedrijven hun IT-infrastructuur en online mogelijkheden verbeteren of uitbreiden als reactie op de veranderende vraag van klanten en consumenten.
Naast digitale expertise, zijn de top vijf gevraagde vaardigheden in de sectoren met het meeste werkgelegenheid de volgende:
Vaardigheden voor financiële en boekhoudkundige professionals
- Flexibiliteit (27%)
- Financiële en boekhoudkundige verslaggeving (26%)
- Kennis financiële software (23%)
- Naleving regelgeving/risicomanagement (22%)
- Commercieel inzicht (18%)
Vaardigheden voor administratief ondersteunend personeel
- Flexibiliteit (31%)
- Communicatie (29%)
- Digitale vaardigheden (24%)
- Strategisch inzicht (22%)
- Spreekvaardigheid (21%)
Vaardigheden voor IT-professionals
- Analytische vaardigheden (32%)
- Communicatie (27%)
- Flexibiliteit (26%)
- Project management (26%)
- Klantgerichtheid (23%)
Het belang van soft skills
Dertig procent (30%) van de leidinggevenden is van mening dat ook de zogenaamde soft skills essentieel zijn voor het omgaan met de voortdurende spanningen en onzekerheden die met Covid-19 gepaard gaan.
De top vijf van soft skills waar managers in België het meest naar op zoek zijn:
- Wendbaarheid (38%)
- Creatief inzicht (37%)
- Intellectuele nieuwsgierigheid (33%)
- Communicatie (30%)
- Leiderschap (25%)
Haal alles uit je talenten en hun vaardigheden – vandaag en in de toekomst
“Op basis van onze ervaring met post-covid-19 rekrutering en personeelsplanning met duizenden bedrijven van elke omvang, blijkt dat veel bedrijfsleiders proactief te werk gaan bij het aannemen van toptalent tijdens de huidige recessie”, aldus Joël Poilvache, Director bij Robert Half. “Permanente, tijdelijke en tussentijdse indienstneming kan helpen bij het overbruggen van deze tekorten door teams met de vereiste specialisaties en vaardigheden aan te vullen. Het is nu een strategisch moment om ofwel functies te herdefiniëren, huidige medewerkers te herscholen en/of nieuwe combinaties van vast, tijdelijk en projectmatig personeel te overwegen om een slim, flexibel personeelsplan op te stellen om het post-Covid-19-herstel te stimuleren”.
Bron : Robert Half liet in juli 2020 onderzoek uitvoeren onder 1.502 respondenten via online gegevensverzameling, bestaande uit 300 interviews in België, 300 in Brazilië, 301 in Frankrijk, 300 in Duitsland en 301 in het Verenigd Koninkrijk. Onder de respondenten bevonden zich General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers met aanwervingsverantwoordelijkheden voor kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (meer dan 500 werknemers) van particuliere, beursgenoteerde en publieke bedrijven in de vijf landen.