De wens om anderen voor te zijn, kan werknemers naar ongekende hoogten van innovatie, productiviteit en succes brengen. Het kan echter ook de reputatie van individuele werknemers, teams en bedrijven kapotmaken. De specialisten van Hogan Assessments – de wereldwijde marktleider op het gebied van persoonlijkheidstesten en leiderschapsadvies op de werkvloer – hebben de voordelen en valkuilen van concurrentie op de werkplek geïdentificeerd en adviseren over hoe deze energie op een positieve manier kan worden gekanaliseerd.
De positieve kanten van concurrentie op de werkvloer
Concurrentie is niet altijd negatief. Sterker nog, in veel opzichten zijn het succes en het voortbestaan van een bedrijf afhankelijk van werknemers die hun competitiedrang inzetten ten behoeve van het bedrijf. Zo kan concurrentie tussen twee teams bij hetzelfde
bedrijf bijvoorbeeld leiden tot innovatie door middel van producten en diensten van hogere kwaliteit, aangezien de teams het allerbeste willen presteren. Externe concurrentie is eveneens essentieel voor het succes van een bedrijf, aangezien werknemers en bedrijfsleiders
om markten, inkomsten of merkreputatie strijden. Zo is het naar macht streven van een bedrijfsleider vaak bepalend voor het succes of het mislukken van het hele bedrijf.
Op een meer persoonlijk niveau kunnen werknemers er ook baat bij hebben om hun concurrentievoordeel intern in te zetten. “Concurreren met jezelf kan een uiterst effectief motiverend middel zijn, waarmee werknemers worden uitgedaagd om zichzelf te verbeteren
en uit te blinken in hun functie. Deze energie kan positief worden gekanaliseerd door voor werknemers persoonlijke doelen te stellen en hen te stimuleren om deze doelen te behalen. Als manager is het belangrijk om scenario’s te belichten en te belonen die positieve concurrentie op de werkvloer mogelijk maken” legt Dr. Ryne Sherman, Chief Science Officer bij Hogan Assessments uit.
De valkuilen van een competitieve werkplek
Er zijn echter ook verschillende problemen die kunnen ontstaan door concurrentie op de werkplek. Concurrentie kan bij werknemers onredelijke verwachtingen scheppen en ertoe leiden dat ze fouten maken en te kort schieten in hun werk. Te veel focus op externe concurrentie kan ook het risiconiveau verhogen dat teams of het management bereid zijn te nemen om de doelen te behalen, wat het hele bedrijf in gevaar kan brengen. Bovendien kan het ook tot ernstige problemen tussen teamleden leiden, waardoor een giftige werkomgeving kan ontstaan als de ambitie en competitieve aard van deze werknemers niet op de juiste manier worden aangepakt.
“Het is belangrijk dat managers ervoor zorgen dat ze met elke houding of competitiedrang omgaan die ze binnen hun team cultiveren. Slecht management van de concurrentiecultuur van een team kan op de lange termijn de productiviteit in gevaar brengen, in plaats van de groei en innovatie te bevorderen”, aldus Dr. Ryne Sherman. Managers moeten zich bewust zijn van mogelijke problemen die zich tussen teamleden onderling kunnen ontwikkelen in een competitieve omgeving waar veel op het spel staat, aangezien deze problemen zowel de werkprestaties van individuele werknemers als die van het hele team kunnen belemmeren.
Hoe vind je de juiste balans?
Het vinden van de juiste balans is de sleutel tot het managen van concurrentie op het werk. De eerste stap om dit in goede banen te leiden is begrijpen waarom we met elkaar concurreren. “Waarom we op het werk met elkaar concurreren hangt vaak nauw samen met
onze waarden, en één manier om na te denken over de relatie tussen onze ambities en waarden is waarvoor we concurreren. Sommigen concurreren wellicht om een hoger salaris of bonus te verdienen, terwijl anderen concurrentie gebruiken om hun ambities aan te
wakkeren. Wrijving tussen teams kan vaak het gevolg zijn van botsende persoonlijke agenda’s,” aldus Dr. Ryne Sherman, waaraan hij toevoegt: ”Persoonlijkheidstesten kunnen werknemers helpen om te bepalen waarom ze de behoefte voelen om te concurreren, en kunnen managers helpen om gezonde manieren te vinden om concurrentie te kanaliseren.”
Een andere belangrijke stap is om vertrouwen en een veilige ruimte te ontwikkelen waar de concurrentieregels door alle betrokken partijen worden gerespecteerd voordat wordt besloten om enige vorm van concurrentie op de werkplek toe te passen. Wanneer managers de tijd nemen om deze vertrouwensomgeving te creëren, is de kans groter dat negatieve gevolgen worden vermeden en er in plaats daarvan een respectvol en open gevoel van samenwerking ontstaat. Eerlijke concurrentie is ook cruciaal voor succes. “Werknemers presteren het beste als de concurrentie niet te groot is. Met andere woorden, wanneer ze concurreren met mensen zoals zichzelf. Als geschikte groepen met elkaar concurreren, zullen werknemers gemotiveerder zijn, omdat ze het gevoel hebben dat ze een realistischere kans hebben om te winnen. Om ervoor te zorgen dat concurrentie productief wordt, moeten managers ervoor zorgen dat ze teams samenstellen die op een soortgelijk niveau zitten”, concludeert Dr. Ryne Sherman.
Bron: Hogan Assessments