Bijna 40% van de werkgevers moedigt zijn mensen aan om generatieve AI te gebruiken. Ze voorzien daarom ook in de nodige training – die gebeurt vooral intern door zelf ontwikkelde programma’s, mentorship of aanmoedigen van zelfstudie. Werknemers zien de meerwaarde van AI ook duidelijk in: een op de drie doet er bijna dagelijks een beroep op.
Het gebruik van artificiële intelligentie dan ook in heel wat bedrijfssectoren steeds meer ingeburgerd. Zo beseffen werkgevers heel goed dat AI een troef is om de productiviteit te verbeteren (38%). Vooral bij grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) is dat het geval: 52% tegenover 24% bij de kleinere bedrijven.
Bedrijven moedigen hun personeel ook aan om de mogelijkheden van AI te verkennen en zo routinematige taken te vereenvoudigen of efficiënter te laten verlopen. (41%)Opvallend is dat dit iets vaker het geval is bij kleinere bedrijven. Meer dan de helft geeft aan hun medewerkers aan te sporen om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is met AI , terwijl dat bij grotere bedrijven minder dan een op de drie bedrijven is. Dit kan wijzen op het feit dat AI in grotere bedrijven al meer ingeburgerd is.
“Bedrijven zitten duidelijk in een verkenningsfase van AI, waarbij ze volop de mogelijkheden verkennen. Maar het is natuurlijk ook nog maar het begin van het verhaal. Medewerkers aansporen om de mogelijkheden te verkennen is alvast een eerste stap. Voor hen kan het gebruik van AI immers meer ruimte vrij maken voor een creatieve invulling van hun job of een betere work-life balans”, zegt Jeroen Diels, regional managing director bij Robert Half.
Om AI zo goed mogelijk in te zetten, is het belangrijk om personeel de juiste training aan te bieden. Slechts 5% van de bedrijven biedt geen enkele trainingsvorm rond AI aan. Bij de rest kunnen de medewerkers meestal kiezen uit verschillende soorten interne begeleiding, van interne opleidingen (48%), over mentorship (40%) tot zelfstudie-programma’s (38%). Opvallend: slechts een kwart van de bedrijven doet beroep op externe partijen om een AI-opleiding te komen geven.
Geen geheim
Een op de drie werknemers doet bijna dagelijks een beroep op generatieve AI zoals ChatGPT. Vier op de tien zeggen dan weer dat zelden of nooit te doen. Hoe ouder, hoe minder frequent de m/v in kwestie naar AI grijpt: 39% van de Gen Z’ers zegt het bijna dagelijks te doen, 30% van de Millennials, 28% van de Gen X’ers en ‘slechts’ 17% van de Babyboomers. Het verschil tussen mannen vrouwen is erg klein: 31% van de mannen en 26% van de vrouwen geeft aan dat ze bijna iedere dag teruggrijpen naar generatieve AI.
Werknemers zijn ook heel erg transparant over het gebruik van AI. Driekwart zegt (heel) transparant te zijn over het gebruik tegen z’n werkgever of manager. Slechts 4% is dat helemaal niet en zwijgt er in alle talen over, 21% noemt zichzelf ‘niet erg transparant’.
“Het is belangrijk dat zowel werkgevers als werknemers stilstaan bij de veiligheid en ethische kwesties die AI met zich mee kan brengen. Het opladen van bedrijfskritische gegevens in een AI-chatbot kan bijvoorbeeld datalekken veroorzaken en aldus een probleem vormen rond cybersecurity. Een duidelijke policy hieromtrent is dan ook van enorm belang – de recent goedgekeurde EU AI Act zal hier zeker een katalysator in zijn”, besluit Jeroen Diels.
Bron: Robert Half