Vanaf september pendelen een 100-tal werknemers van en naar hun vaste werkplek met een gloednieuwe autocar, uitgerust als een echt kantoor op wielen. Gedurende 6 maanden zetten zij zo hun reistijd om in werktijd. Bedoeling van het project is om te achterhalen of dit nieuwe transportmiddel een duurzaam alternatief kan bieden voor woon-werkverkeer.
Tegelijk wordt er bekeken hoe dit concept kan leiden tot nieuwe businessmodellen voor de autocarindustrie. 30% van de beroepsactieve bevolking is meer dan 30 minuten onderweg van of naar het werk. 9% heeft zelfs meer dan 60 minuten nodig. Zo blijkt uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG 4.4)).
Reistijd wordt werktijd
Met het project ‘Office on Wheels’ onderzoeken het VIM en BAAV, samen met verschillende partners, hoe deze tijd nuttig gebruikt kan worden door de werkdag te laten beginnen van zodra de werknemer in de bus stapt.
100 werknemers van Colruyt Group
In deze testfase legt de autocar 6 maanden lang iedere werkdag het traject Gent – Halle af. Vierentwintig zitplaatsen worden ingevuld via een reservatiesysteem waar een honderdtal werknemers van Colruyt Group gebruik van maken. Het rijdende kantoor verlaagt de filestress van deze werknemers en heeft bovendien een positief effect op hun werk-levensbalans. Daarnaast sprak ook het groene karakter van dit concept Colruyt Group aan. Vierentwintig mensen verplaatsen zich in één voertuig. Dit zorgt voor minder voertuigen op de weg en een bijna zes keer kleinere CO2-uitstoot.
De kantoorbus biedt dezelfde faciliteiten als een standaard kantoor. Via een optimale verbinding kan de werknemer zijn documenten raadplegen die zich in de cloud bevinden of inloggen op de server van het werk. Daarnaast beschikt de autocar over voldoende stopcontacten, een printer, koffiemachine en toilet.
Innovatie voor autocarindustrie
Tijdens de kantooruren zet PraktijkCoach het voertuig in als mobiele opleidingsruimte voor zorgverstrekkers. Ook Colruyt en Mandel Car benutten de autocar zo veel mogelijk naast de ‘Office on Wheels’ trajecten. Zo wordt de rentabiliteit geoptimaliseerd.
Ontsluiting andere bedrijventerreinen
Deze innovatie kan een mogelijke oplossing bieden voor de ontsluiting van bedrijventerreinen die vandaag moeilijk bereikbaar zijn. Het is dan ook de bedoeling om, na een positieve evaluatie van de test, andere grote bedrijven en bedrijventerreinen van dit concept te overtuigen en het uit te rollen in de rest van België.
Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport: “Er werd reeds een studie aangevraagd om alle mogelijke potentiële trajecten in Vlaanderen in kaart te brengen. De eerste resultaten zien er alvast veelbelovend uit. ’Office on Wheels’ is een innovatie die, mits een goede uitwerking en een stevig businessplan, een nieuw businesspotentieel kan betekenen voor de autocarindustrie. Zowel de aanbod- als vraagzijde tonen alvast veel interesse.”