78% van de werknemers vindt inzicht in de reputatie van een potentiële werkgever belangrijk.De online reputatie van een bedrijf is nog nooit zo belangrijk als nu als het gaat om het aantrekken van talent, volgens ’s vacaturesite Indeed. De reputatie van werkgevers is een sleutelfactor voor werkzoekenden als zij besluiten bij welke bedrijven te solliciteren. De overgrote meerderheid van de Belgische werkzoekenden vindt het essentieel om de reputatie van een organisatie onder de loep te nemen voordat ze solliciteren naar een baan. Maar liefst 45 procent van de werkzoekenden wantrouwt een bedrijf automatisch als er online geen informatie over dit bedrijf te vinden is.
Het onderzoek onder 500 Belgische werknemers in 2018 schijnt licht op de noodzaak van transparante en open communicatie als het gaat om het werkgeversmerk. Onderzoek toont aan dat hoe meer informatie en inzichten werkzoekenden online over bedrijven kunnen raadplegen, hoe waarschijnlijker het is dat ze op een functie solliciteren. 78 procent van de Belgische werkzoekenden zegt dat ze pas solliciteren voordat ze online de reputatie van een werkgever hebben onderzocht. Indeed lanceert per direct Bedrijfspagina’s Premium voor werkgevers in België, om in die behoefte nog beter te kunnen voorzien.
Er bestaat een positieve correlatie tussen de beschikbaarheid van informatie en vertrouwen in de organisatie. Vier op de tien werknemers is het erover eens dat als er geen informatie is over de reputatie van een bedrijf als werkgever, ze daar niet zouden solliciteren. 45 procent zou in dat geval een organisatie automatisch wantrouwen.
Een van de grootste uitdagingen voor werkgevers als het gaat om het aantrekken van talent, is opvallen tussen werkgevers die in dezelfde bron van talent vissen. Analyse van factoren die invloed hebben op het gedrag van werkzoekenden is van grote waarde nu het aantrekken van de juiste werknemers een van de grootste uitdagingen is. Werkgevers kunnen laten zien hoe zij ervoor staan ten opzichte van hun concurrenten op het gebied van belangrijke aspecten voor werkzoekenden. Dit helpt hen om concurrentievoordeel te behalen op de huidige krappe arbeidsmarkt.
Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux: “We leven in een tijdperk van radicale transparantie. Hoewel reputatie altijd belangrijk is geweest voor elke werkgever, is het in het digitale tijdperk cruciaal voor bedrijven om het beste talent aan te kunnen trekken in dit competitieve landschap. Reputatie en vertrouwen zijn in het bedrijfsleven altijd hand in hand gegaan. Potentiële werknemers zijn inmiddels even kritisch en grondig in hun aanpak als klanten zouden zijn. De verwachtingen rond transparantie zijn zo ingebakken, dat een afwezigheid van online informatie inmiddels zelfs alarmerend is voor de meerderheid van de werkzoekenden.”
Poos concludeert: “De cultuur en verwachtingen rond het zoeken naar een baan zijn voor altijd veranderd: werkgevers moeten dit omarmen en elke gelegenheid aangrijpen om hun verhalen online te delen en hun employer brands op te bouwen.”