Als professionele dienstverlener in Health and Retirement Solutions van heel wat ondernemingen gaat Aon op zoek naar technologisch innovatieve oplossingen. SmartReward is daar een voorbeeld van en speelt in op de troeven van cafetariaplannen: een uitgebreide keuze voor werknemers enerzijds en een belangrijke meerwaarde voor werkgevers in de war for talent anderzijds. Voor het fiscale en juridische luik werkt Aon samen met PwC.
De aantrekkingskracht van flexibele verloningsstrategieën en cafetariaplannen groeit. Zo toont een studie van PwC aan dat 70% van de werknemers in ons land meer flexibiliteit wil in hun verloningspakket. Voor werkgevers ligt hier een belangrijke opportuniteit. Om zich te profileren als een sterke partij in de war on talent kan een performant cafetariaplan een wereld van verschil maken. Om werkgevers te helpen bij de ontwikkeling, implementatie en het beheer van zo’n plan, lanceerden Aon en PwC SmartReward.
Scharniermoment
Nogal wat werkgevers die de invoering van een cafetariaplan overwegen, hebben schrik voor een te grote complexiteit, een te zware administratieve last of een duur kostenplaatje. SmartReward speelt hierop in. Bart Van den Bussche, Director bij PwC, ziet vandaag echter een kantelpunt voor cafetariaplannen. “We geven al meer dan tien jaar advies over dergelijke plannen, maar we zitten op een scharniermoment. In vergelijking met tien jaar terug zijn vooral de technologische mogelijkheden fors uitgebreid. Het is perfect mogelijk om, dankzij een programma als SmartReward, werkgevers grotendeels te ontzorgen inzake de administratie en communicatie rond hun cafetariaplan. Daarbij komt dat er vandaag meer en meer vraag is naar flexibele verloning, en dat zowel van werkgevers- als werknemerszijde.”
Mathias Loose, Senior Manager Health & Retirement Solutions bij Aon: “Werkgevers beseffen zeer goed dat een uitgekiend cafetariaplan het HR-beleid kan ondersteunen en dat er ook specifieke nuances toegevoegd kunnen worden, zoals het faciliteren van mobiliteitsoplossingen, de work-life balance … Zo is het mogelijk om, naast klassiekers zoals een pensioenplan of een bedrijfswagen, ook in andere opties te voorzien. Denk aan opleidingen, huishoudhulp, … De werknemers kunnen zelf kiezen, in functie van hun actuele behoeften. En uiteraard kan die keuze op een later tijdstip aangepast worden.”
Aon beschikt over een gecentraliseerd administratiecentrum met om en bij 350 medewerkers dat het beheer van SmartReward voor zijn rekening neemt. Er is ook een helpdesk die ondersteuning biedt aan werkgevers en werknemers. De werkgevers kunnen het keuzeproces monitoren en verkrijgen relevante data en analytics, aangeboden via een eigen dashboardsysteem. Mathias Loose: “SmartReward wordt opgezet als een kostenneutrale oplossing voor de werkgever. Bovendien kunnen werknemers via de app meteen zien welke impact elke keuze heeft op hun nettoloon.”
Bonusplannen
SmartReward kan ook perfect dienen om bonusplannen future proof en concurrentieel te maken. Bart Van den Bussche: “We luisteren naar de strategie van het bedrijf en brengen verloningsprogramma’s in lijn met de doelstellingen. Voorts analyseren we de haalbaarheid van het nieuwe verloningsmodel. Indien nodig ontwikkelen we een flexibel en kostenneutraal bonusplan. Het bedrijf krijgt juridisch en fiscaal advies. Wij bereiden ook alle wettelijke documenten voor. Ten slotte staan we de onderneming bij in het change management en de communicatie naar de medewerkers”.
Focus op compliance
Vóór de invoering van een cafetariaplan voert PwC steeds een haalbaarheidsstudie uit over het juridische speelveld. “Voor heel wat cafetariaplannen wordt een ruling aangevraagd. Dat is nog altijd een optie die voor extra comfort kan zorgen. Maar een noodzaak is zo’n ruling niet”, aldus Bart Van den Bussche. “We gaan zeker niet de extremen opzoeken”, stelt Mathias Loose. “Bepaalde providers nemen heel wat risico’s. Die weg slaan wij niet in. We vertrekken steeds vanuit een prudente benadering. We willen werkgevers en werknemers vooral keuzevrijheid aanbieden. Dit brengt zeker mogelijkheden tot fiscale optimalisatie mee, maar dat is niet de initiële insteek.”
Troef voor internationale spelers
Een belangrijk voordeel voor internationale bedrijven bestaat erin dat alle dochterbedrijven een beroep kunnen doen op dezelfde technologie. Er zijn niettemin heel wat differentiatiemogelijkheden, zodat elke vestiging kan inspelen op de eigen markt en de lokale wetgeving.
Aon heeft SmartReward eerst in zijn eigen organisatie geïmplementeerd. PwC won met deze case trouwens de HR Excellence Award. Mathias Loose: “In de tool worden werknemers aangesproken op een enthousiaste manier. Er zit een sterke technologie achter, alle processen zijn uitgebreid getest … en we helpen werkgevers continu om alle opties goed te begrijpen. Er is dus voor bedrijven geen reden meer om te twijfelen…”
HR technology: Improving the employee experience – Experience Event Aon & PwC on 18 June
Want to find out how HR Technology can support and increase the efficiency of your HR processes? Find out during our upcoming HR Technology event at the PwC Experience Centre on 18 June, 2019. Through interactive workshops, case studies, testimonials and demonstrations by PwC and Aon experts, you’ll get insights into how linking business and technology can improve the employee experience.
Find out more and register now: www.pwc.be/hr-technology
Meer info vindt u op www.smartreward.be