NL | FR | LU
Peoplesphere

Financiële bedrijven vinden de weg naar employer branding in war for talent. Ook Wallonië maakt inhaalbeweging door krappe arbeidsmarkt.

Voor de 18de keer heeft het Top Employers Institute Belgium de jaarlijkse Top Employers certificaten uitgereikt, en net als in voorgaande jaren heeft het aantal gecertificeerde bedrijven weer een flinke spong voorwaarts gemaakt. De war for talent zet zich, ondanks COVID, onverminderd voort en in 2022 zullen 84 bedrijven in België, waarvan 19 nieuwkomers, het certificaat in ontvangst mogen nemen, een stijging met 15%. Opvallend dit jaar is de instroom aan spelers uit de financiële en verzekeringsbranche, terwijl ook in Wallonië het aantal gecertificeerde bedrijven aanzienlijk toeneemt.

Wie dacht dat met de coronapandemie de war for talent toe was aan een bestand kwam bedrogen uit. Integendeel, het verplichte thuiswerk, de hieraan verbonden herschikte en vaak betere work/life-balans en een zekere introspectie door de werknemers als gevolg van dit alles maakt dat de werkgevers meer dan ooit alles uit de kast halen om de juiste werknemers te vinden en te houden.

“We zien dit vooral in Wallonië”, zegt Steven Van Raemdonck, Regional Manager Belux & Nordics van Top Employers Institute. “Tot voor kort was er daar aan werkkrachten minder gebrek en had men Top Employers ‘niet nodig’, maar nu begint de arbeidsmarkt ook daar krap te worden. De bedrijven wensen zich dus meer en meer te onderscheiden van hun concurrenten en het Top Employers keurmerk helpt daarbij, net als een modernisering van het HR-beleid. Zo ontvangen bekende namen als Orès, CBC Banque, Dow Silicones en Ethias dit jaar voor het eerste het Top Employer-certificaat. Deze trend zal zich zonder twijfel ook in 2022 blijven verder zetten, ook al ligt straks de coronapandemie grotendeels achter ons.”

Ook de financiële wereld heeft de weg naar Top Employers gevonden, met Ageas, AG Real Estate, AIG, CBC, Ethias en P&V als bekendste namen. Volgens Steven Van Raemdonck komt dit mede door het feit dat de sector door een grote digitaliseringsgolf gaat. Daardoor is er de voorbije jaren een ‘gap’ ontstaan tussen de reeds aanwezige profielen en toekomstige noodzakelijke competenties. Die moet nu versneld worden ingevuld, maar net die profielen zoekt iedereen. Gevolg: men wil zich sterker profileren als werkgever.

De duurzame revolutie

De Top Employers certificering alleen volstaat niet meer om werknemers aan zich te binden, het engagement inzake duurzaamheid is voor vele, jonge, kandidaten minstens even belangrijk om een nieuwe job te aanvaarden. “Het personeelsbeleid volgt nu meer en meer het business model van de werkgever,” legt Van Raemdonck uit. “Het volstaat niet meer dat de werkgever ‘groen’ is in zijn productieprocessen; de duurzame gedachte moet zich in alles vertalen, ook in wat de werknemer aan den lijve ondervindt, en dat is ruimer dan duurzaamheid alleen. De (jonge) medewerker wil zich kunnen associëren met het mission statement, met de waarden en met het doel van een bedrijf alvorens geëngageerd aan de slag te gaan. De fiets en het abonnement op het openbaar vervoer vervangen dan ook vaak de bedrijfsauto, er wordt minder gereisd voor buitenlandse meetings, er wordt meer van thuis gewerkt. Dit zijn vooral voor jonge kandidaten doorslaggevende argumenten. De afgelopen twee jaar hebben alles aangaande duurzaamheid in een onomkeerbare versnelling gebracht en het is nu aan de bedrijven om hier de juiste gevolgen aan te geven. Het duurzame imago van de werkgever moet ook op de werkvloer merkbaar zijn en de bedrijven moeten de duurzame trends blijven volgen om zo relevant te blijven. Vandaag gaan de bedrijven als het ware op de knieën voor de juiste kandidaat, en niet meer omgekeerd, een tendens die we vooral bij technische profielen en in de ICT vaststellen.”

Deze nieuwe realiteit ondervinden de bedrijven overigens zelf ook. “De coronapandemie heeft ons veel bijgebracht over de kracht van het thuiswerken,” zegt Ilse Vanderlocht, Managing Director bij Kone. “Met onze huidige, hybride manier van werken trachten we heel gedetailleerd vast te stellen welke activiteiten en functies van thuis kunnen worden gedaan om zo een beter inzicht te krijgen in de toekomstige ‘manier van werken’.”

“De afgelopen twee jaar hebben vele werknemers een nieuwe realiteit doen ontdekken, en vooral leren appreciëren: het (deels) thuis werken,” weet Steven Van Raemdock. “Wat eerst begon als een door de overheid opgelegde verplichting en gepaard ging met veel logistieke en soms menselijke problemen, is stillaan verworden tot een verworven recht. De werknemer heeft een nieuwe en vaak ‘rijkere’ work/life-balans ontdekt en wil deze liefst niet meer opgeven. Daarom dus dat de bedrijven nu eerder maximaal willen inzetten op het mentale welzijn van hun workforce. Men zal drie keer nadenken eer een werknemer verschuift naar een andere afdeling. Eenvoudig gezegd: men is zuinig geworden op zijn mensen.”

De war for talent zal zich dus ook in 2022 verder doorzetten en Van Raemdonck verwacht dat vooral in Wallonië nog meer zal worden ingezet op het behalen van het Top Employers certificaat. “De coronapandemie heeft een nieuwe realiteit gecreëerd die de komende jaren niet zal vervangen worden, maar integendeel verder verfijnd zal worden. De HR-beleidsmakers in alle sectoren zullen steeds meer creativiteit aan de dag moeten leggen en de blik steevast op ‘morgen’ gericht houden, eerder dan om te kijken naar wat gisteren was. En de kandidaat bepaalt nu meer dan ooit mee het beleid. We gaan dus sowieso interessante tijden tegemoet.”

 

De in 2022 voor het eerst gecertificeerde bedrijven zijn: Ageas, AG Real Estate, AIG Belgium, Bayer, CBC Banque, Dana Belgium, DHL eCommerce Solutions Belgium, Dow Silicones, Ethias, Gaming One, Huawei R&D, ISS Facility Services, Medtronic Belgium, Orès, P&V Group, Rexel Belgium, Soudal, TE Connectivity, Toyota Belgium.

Behaalden het keurmerk Top Employer België/Belgique 2022 (in alfabetische volgorde): Ageas, AG Insurance, AG Real Estate, AIG Belgium, Alpha Credit, Alstom Belgium, Audi Brussels, Avanade Belgium, AXA Belgium, BAT Belgium, Bayer, Beobank, Besix, Biomérieux Belgium, BNP Paribas Fortis (Belgium), Bridgestone Europe (Belgium), Capgemini (Belgium), CBC Banque, Cegeka, CHEP Benelux (Belgium), Cognizant Technology Solutions / Cognizant Belgium, Compass Group BelgiLux, Crelan, Dana Belgium, Daoust, DEME Group, Deutsche Bank Belgium, DHL eCommerce Solutions Belgium, DHL Supply Chain Belgium, Dow Silicones, ELIA Transmission Belgium, Eriks (Belgium), Ethias, HQ1 bv – Gaming1, Huawei Belgium, Huawei R&D Belgium, Imperial Brands Belgium Luxemburg, Infosys Limited (Belgium), IPG (Belgium), ISS Facility Services, JTI Belgium, KBC, KONE Belgium, KPMG (Belgium), Lidl Belgium, Loterie Nationale Loterij, Luminus, Materialise Belgium, Medtronic Belgium, NN Group Belgium, NRB Group, Ordina Belgium, Ores sc, P&V Group, Page Group, PepsiCo Belux, PMI Belgium, Puratos (Belgium), Randstad Group Belgium, Rexel Belgium, Saint-Gobain Benelux (Belgium), Santander Consumer Finance (Belgium), Savencia Belgium, Servier Benelux, Sibelga, Smals, Soudal, SPIE Belgium, Start People, Stas, STIB-MIVB, Suez Belgium, TATA Consultancy Services Belgium, Tech Data bvba (Belgium), TE Connectivity BE, Toyota Belgium, TUC Rail, Umicore (Belgium), Unilin (Belgium), Universitair Ziekenhuis Antwerpen, Universitair Ziekenhuis Leuven, UZ Brussel, Worldline Belgium, Zoetis HQ Belux

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.