Wist je dat 1 op de 5 jobs in de Belgische industrie er één is in de voedingssector? De sector bevindt zich nochtans voor een enorme uitdaging: dagelijks raken gemiddeld 1.500 vacatures niet ingevuld. Een studie van Randstad bevestigt dat de sector het moeilijk heeft om zich als aantrekkelijke werkgever te profileren. Hoe kunnen Belgische voedingsbedrijven zich nog beter profileren als aantrekkelijke werkgevers? Fevia en Randstad gingen tijdens een event samen op zoek naar mogelijke oplossingen.
De voedingsindustrie is de grootste industriële sector van ons land op het vlak van omzet, investeringen en werkgelegenheid. Maar achter dit goede nieuws schuilen ook enkele kopzorgen voor onze ondernemers. Onze bedrijven moeten inderdaad steeds meer talenten aanwerven om hun activiteiten te ontwikkelen en in het bijzonder STEM-profielen. De digitalisering en de stijgende automatisatie in de sector vereisen nieuwe vaardigheden. De sector kampt nochtans met een tekort op de arbeidsmarkt.
Bart Buysse, CEO van Fevia, verklaart deze paradox in een interview aan het rekruteringskantoor Randstad : “Wij zoeken zowel elektriciens als onderhoudstechnici, maar die associeer je niet meteen met voeding”. Voedingsbedrijven blijven inderdaad op zoek naar productie-arbeiders en ploegleiders, maar steeds vaker ook naar operatoren en productielijnverantwoordelijken. Volgens Bart Buysse heerst hier een foute perceptie: “Je moet geen specialist zijn in voeding om te kunnen werken in een voedingsbedrijf”.
Food At Work, de “employer brand” van de sector
Om deze foute percepties de wereld uit te helpen zet Fevia, met het employer brand Food At Work, de troeven van de sector als werkgever in de verf. Samen met ons opleidingsfonds Alimento lanceerde Fevia de Food At Work Days: een reeks initiatieven en events om jongeren te motiveren om te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Food At Work Student Awards, innovatiewedstrijden voor jongeren uit het secundair en hoger onderwijs. De winnaar maken we bekend tijdens Food Forward, een event waar we de trends van de toekomst centraal plaatsen. En er zijn ook een reeks bezoeken in voedingsbedrijven.
Typisch voor de voedingsindustrie is de verscheidenheid aan opportuniteiten en kwalitatieve jobs voor alle profielen. De sector neemt ook het voortouw op vlak van innovatie en lanceert dagelijks vernieuwingen. Alimento lanceerde trouwens zonet de nieuwe website www.foodatwork.be met info, nieuws en vacatures uit de sector en opleidingsmogelijkheden.
Fevia en Randstad stelden op 17 september de Randstad Employer Brand Research studie voor bij Puratos. Opvallende vaststelling: Randstad zet de voedingsindustrie op de negende plaats in het klassement van de 23 meest aantrekkelijke sectoren. De voedingsindustrie moet zich dus nog beter profileren als aantrekkelijke werkgever.
Om de talenten aan te trekken verwijst expert Jan Denys, Director External Communication and Public Affairs, naar de troeven van de sector: “De voedingsindustrie is een sector die globaal gezien financieel gezond is, met een vrij grote werkzekerheid, met positieve toekomstperspectieven en waar de werksfeer goed gepercipieerd wordt”.
Anke Grooten, Social Affairs Director bij Fevia en Cécile Beauve, adviseur bij Alimento raden de voedingsbedrijven aan om zich beter te laten kennen door deel te nemen aan de initiatieven van Food At Work. En laten we stages bij de bedrijven, duaal leren, opendeurdagen en contacten met scholen hier niet bij vergeten. Al deze initiatieven helpen de bedrijven om in contact te komen met jongeren zodat zij de sector ontdekken en zin krijgen om er te werken.
Het standpunt van een kmo
96% van de Belgische voedingsbedrijven is een kmo. Hoe kunnen zij dan omgaan met de uitdagingen van de strategie rond employer branding? Als afsluiter van het event deelde Arnaud Bonnel, Directeur van Food’N Joy, zijn ideeën vanuit het standpunt van een kmo.
Er is ten eerste nog veel werk aan de winkel om het imago en de aantrekkelijkheid te verbeteren van de voedingssector, waarvan de positie sinds 2015 gezakt is van de 7de naar de 9de plaats in 2019. Dat besef is er dus.
Hij voegt vervolgens toe dat de voedingssector een grote verscheidenheid aan bedrijven vertegenwoordigt, van de kmo tot de multinational. Dat biedt de mogelijkheid om de wensen van een groot deel van de bevolking tegemoet te komen.
Tot slot zijn de keuzecriteria van een bedrijf voor een werknemer sterk gestegen in de afgelopen 10 jaar: de reputatie, de invoering van MVO-engagementen, de naleving van ethische principes zijn echte keuzecriteria geworden voor de werknemers van de jonge generaties. Het is aan de voedingsbedrijven om via hun branding en via de sociale netwerken voor kmo’s in het bijzonder, deze aspecten van employer branding van de voedingssector in de verf te zetten.
Bron: Fevia