NL | FR | LU
Peoplesphere

Impact van telewerk op werknemers : stress, productiviteit en verbondenheid met familie en vrienden.

Terwijl het land geleidelijk uit de lockdown door Covid-19 stapt, voerde Orange Belgium een onderzoek en analyseerde de netwerkcijfers om een antwoord te vinden op de vraag hoe wij Belgen omgingen met het gegeven dat we in ons kot moesten blijven. Wat blijkt? We ervaren minder stress tijdens het telewerken, we voelen ons meer verbonden met onze familie en we volgen het nieuws nog meer op de voet. 54% van de consumenten communiceert meer met vrienden en familie sinds het begin van de lockdown.

Bijna de helft van de mensen die nog kunnen werken, doet dat van thuis uit. 42% van de mensen die telewerken blijkt thuis minder werkgerelateerde stress te ervaren dan op de werkvloer. Meer dan 6 Belgen op 10 werken minstens even efficiënt van thuis uit. 23% is naar eigen zeggen productiever, terwijl bijna 4 telewerkers op 10 (38%) klagen dat ze thuis minder werk verzet krijgen. Dat percentage stijgt naar 43% bij de mensen die hun werk moeten combineren met de zorg voor hun kinderen, en zakt naar 34% bij de medewerkers zonder kinderen.

#BlijfVerbondenMetFamilie

Nooit eerder was de Belg zo verbonden met vrienden en familie. Meer dan de helft van de respondenten (54%) heeft meer contact met vrienden en familie tijdens de Covid-19-crisis. Contact houden doen we voornamelijk door te chatten via onze telefoon. Meer dan 1 Belg op 2 (54%) chat dagelijks. 43% belt zijn vrienden of familie minstens een keer per dag. De Belg toont ook meer belangstelling voor het nieuws (51%) en (her)ontdekt (nieuwe) manieren om zich bezig te houden: 37% zegt meer te kokkerellen en 30% leest meer.

Om overleg te plegen met collega’s of te e-peritieven met familie of vrienden… videogesprekken zijn razend populair. Volgens het onderzoek van Orange Belgium heeft 1 Belg op 4 minstens een keer per dag een videocall voor het werk. 68% voert minstens wekelijks een videogesprek. Maar we gebruiken videocalls ook om in contact te blijven met vrienden en familie. Bijna 1 op 5 heeft dagelijks videocalls met vrienden of familie.

“Dat mensen in deze speciale tijden meer verbonden zijn met elkaar, komt niet uit de lucht gevallen”, zegt Christophe Dujardin, Chief Consumer Business Officer van Orange Belgium. “Als operator spelen we een cruciale rol in deze lockdown, want dankzij ons kunnen onze klanten verbonden blijven met hun vrienden en familie. Ons netwerk biedt hen de mogelijkheid om thuis te werken, het nieuws te volgen en te ontspannen.”

Bron: Orange Belgium

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.