Workday, Inc publiceert vandaag een nieuw wereldwijd onderzoeksrapport “Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution”, waarin de impact van AI op banen is onderzocht. De bevindingen weerleggen het idee dat AI mensen zal vervangen en laten zien dat AI juist een katalysator zal zijn voor een revolutie in vaardigheden, waarbij unieke menselijke vaardigheden zoals empathie en ethische besluitvorming de meest waardevolle activa op het werk worden. Deze wereldwijde verschuiving gaat niet alleen over het omarmen van nieuwe technologie, maar ook over het vergroten van het menselijk potentieel, het stimuleren van specifiek menselijke vaardigheden en het herdefiniëren van wat het betekent om te floreren in het tijdperk van AI.
Hoewel de snelle evolutie naar AI-gestuurde agents grote impact zal hebben op banen, waarbij velen vrezen dat het zal leiden tot minder functies of zelfs werkloosheid, wijst dit onderzoek op een meer optimistische toekomst.
- De meest actieve gebruikers van AI zijn het meest optimistisch over de voordelen ervan, met een sentimentscore van 4,23 van de 5, terwijl degenen die van plan zijn om AI binnen de komende 12 maanden te gaan gebruiken het minst optimistisch zijn met een gemiddelde score van 3,89 van de 5.
- AI helpt om menselijke capaciteit vrij te maken voor zinvoller werk, waarbij 93% van de actieve AI-gebruikers het erover eens is dat AI hen in staat stelt zich meer te richten op verantwoordelijkheden op hoger niveau, zoals strategie en probleemoplossing.
- Hoewel er maatschappelijke zorgen zijn over AI die vertrouwen schaadt, is 90% van de werknemers het erover eens dat AI een belangrijke rol kan spelen bij het vergroten van transparantie en verantwoording in organisaties, waarbij managers (92%) en werknemers (89%) vrijwel op één lijn zitten.
- Waar werknemers en managers het niet over eens zijn, is de groeiende behoefte aan menselijke verbinding in het tijdperk van AI. 82% van de werknemers vindt dat het nodig is, terwijl slechts 65% van de managers het ermee eens is.
- Origineel menselijke vaardigheden zoals ethische besluitvorming, empathie, relatieopbouw en conflictbemiddeling worden gezien als fundamenteel voor succes in een door AI gedreven economie.
“Wanneer het over AI gaat, gaat het vaak over angst en verlies van banen, maar wij zien het als een ongelooflijke kans”, aldus Jim Stratton, chief technology officer bij Workday. “Door AI permanent te omarmen, kunnen we datgene wat ons uniek menselijk maakt – onze creativiteit, ons inlevingsvermogen, ons vermogen om verbinding te maken – naar een hoger plan tillen en een werkplek creëren waar deze vaardigheden het succes bepalen. Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers klaar zijn om deze mogelijkheid als realiteit te omarmen.”
Het menselijk voordeel in het tijdperk van AI
Volgens het onderzoek gelooft 83% van de respondenten dat AI zowel het belang van specifiek menselijke vaardigheden zal vergroten als de menselijke creativiteit zal verbeteren, wat zal leiden tot nieuwe vormen van economische waarde. Dit is een signaal voor een groeiend positief sentiment rond de adoptie van AI op de werkplek, waarbij eerder onderzoek in opdracht van Workday naar AI aantoonde dat op dit moment vorig jaar slechts 52% van de werknemers AI op hun werkplek verwelkomde.
De nieuwe bevindingen onderstrepen de behoefte aan specifiek menselijke vaardigheden zoals creativiteit, leiderschap, leren, vertrouwen en samenwerking om te gedijen in een door AI-gedreven wereld. Dit beslissende moment, waarop mensen collectief de transformerende rol van AI in de toekomst van werk en het blijvende belang van menselijke vaardigheden erkennen, leidt tot een AI-gedreven vaardighedenrevolutie die op een bepaalde manier impact heeft op iedereen, van fabrieksmedewerkers tot data analisten.
“AI brengt ons naar een toekomst waarin we onze aangeboren menselijke vaardigheden kunnen inzetten om te verbinden, te creëren en te innoveren”, zegt Sadie Bell, VP of People Systems bij HPE. “Dit gaat niet alleen over efficiëntie en het oplossen van problemen; het gaat over het ontsluiten van ons potentieel om te bouwen aan een toekomst die prioriteit geeft aan vaardigheden als empathie, vindingrijkheid en onze gedeelde menselijkheid.”
Van degenen die actief AI gebruiken, is bijna iedereen (93%) het erover eens dat AI hen in staat stelt zich te concentreren op verantwoordelijkheden op een hoger niveau, zoals strategie en probleemoplossing. Bovendien hebben actieve AI-gebruikers consequent een positieve mening over de voordelen ervan zoals aangegeven door 92% van de werknemers en 95% van de managers. Deze bevindingen benadrukken het transformatieve potentieel dat AI kan hebben op de werkplek door te helpen menselijke capaciteit vrij te maken voor zinvolle en innovatieve samenwerking, wat nieuwe ideeën en kansen brengt voor bedrijven waarmee ze zich kunnen aanpassen en groeien in een snel veranderende economie.
Waar unieke menselijke vaardigheden de boventoon voeren
AI is de werkplek al aan het hervormen. 81% van de deelnemers aan het onderzoek erkent dat AI de vaardigheden verandert die nodig zijn voor hun baan. De drie belangrijkste toepassingen van AI zijn momenteel data-analyse (51%), fraudedetectie en beveiligingsbewaking (43%) en HR en werving (39%). En hoewel sommigen nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om AI op het werk te kunnen gebruiken, moeten ze ook specifiek menselijke vaardigheden blijven cultiveren om succesvol te zijn. De gegevens laten in feite een duidelijke trend zien: mensgerichte vaardigheden worden steeds belangrijker in het licht van de toenemende AI-acceptatie.
“In 2025 zal AI een belangrijke rol spelen bij het ontsluiten van efficiëntie in de manier waarop teams werken, maar het zal de essentiële menselijke elementen, zoals empathie, communicatie en het opbouwen van relaties, niet vervangen”, zegt Jennie Rogerson, Global Head of People bij Canva.
De vaardigheden die het minst waarschijnlijk worden vervangen door AI, worden ook als de meest waardevolle op het werk beschouwd: ethische besluitvorming, verbinding en relaties bouwen, emotionele intelligentie en empathie, en conflictbemiddeling. In meerdere scenario’s kwam ethische besluitvorming consistent naar voren als de meest waardevolle, mensgerichte vaardigheid, zowel nu als in een toekomst waarin AI volledig is omarmd.
De kloof tussen menselijke verbinding: managers moeten in actie komen
Er is een groot verschil tussen werknemers en managers aan het ontstaan als het gaat om de essentiële behoefte aan menselijke verbinding op de werkplek. Terwijl 82% van de werknemers gelooft dat de behoefte aan menselijke interactie alleen maar zal toenemen naarmate het gebruik van AI toeneemt, deelt 65% van de managers deze mening. Deze kloof biedt managers een wezenlijke kans om actief prioriteit te geven aan het bevorderen van echte menselijke verbinding en het opbouwen van sterke relaties binnen hun teams.
Op de vraag hoe AI-acceptatie de prioriteiten van leiderschap en management zal beïnvloeden, identificeerden respondenten drie belangrijke gebieden: het verbeteren van datagedreven besluitvorming, het prioriteren van bijscholing en het leren gebruiken van AI-technologie, en het herverdelen van middelen naar meer kritische gebieden terwijl AI routinematig werk automatiseert. De gelijke weging van deze antwoorden onderstreept het potentieel van AI om leiders te helpen op elk van deze vitale gebieden, waardoor ze zich kunnen concentreren op het cultiveren van empathie en diepere verbindingen binnen hun teams.
Samenwerken om vertrouwen op te bouwen
AI zorgt voor een revolutie op de werkplek. 90% van de werknemers is het erover eens dat AI de transparantie en verantwoording van de organisatie kan verbeteren. Dit succes kan echter niet worden bereikt zonder een gezamenlijke inzet voor verantwoorde AI. De data laat zien dat er een brede verwachting is, waarbij 54% het erover eens is dat de technologiesector het voortouw zal nemen om transparantie en verantwoording bij AI-integratie te waarborgen. De gedeelde verantwoordelijkheid die wordt toegeschreven aan individuele organisaties (12%) en overheden (12%) weerspiegelt echter een breder gevoel dat het winnen van vertrouwen in AI samenwerking tussen sectoren vereist.
Techbedrijven, organisaties en overheden moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat iedereen profiteert van AI. Deze samenwerking zal een toekomst creëren waarin mensen en AI samenwerken om meer te bereiken dan ze afzonderlijk van elkaar zouden kunnen.
Bron: Workday