NL | FR | LU
Peoplesphere

Online bestellen, gezond eten: pandemie heeft duidelijke invloed gehad op eetgewoonten van werknemers.

Edenred publiceert de resultaten van de Edenred FOOD Barometer 2020. Dat is een onderzoek dat jaarlijks de eetgewoonten van werknemers en het gedrag van restauranthouders in heel Europa onder de loep neemt. In dit kader werden ook 5.000 Belgische werknemers ondervraagd. De nieuwe editie van de Barometer legt de impact van de pandemie bloot. Het digitale aspect is daarin erg belangrijk geworden (72% van de respondenten bestelde maaltijden online). De tweede belangrijke trend is dat een meerderheid (53%) van de Belgische respondenten het belang van gezonde voeding tijdens de lockdowns erkent.

In totaal werden meer dan 40.000 werknemers en 2.300 restauranthouders in 20 landen bevraagd door Edenred en zijn partners. In België werden voor deze editie van de Barometer 5.000 werknemers ondervraagd.

Dankzij digitale bestelmogelijkheden konden werknemers tijdens de lockdowns van hun favoriete restaurants blijven genieten: 72% van de ondervraagde werknemers heeft tijdens de lockdowns bij restaurants besteld via online bezorg-, afhaal- of klik-en-ophaaldiensten. 87% van de ondervraagde werknemers wil zelfs dat restaurants ook na de crisis bezorg- of afhaaldiensten blijven aanbieden.

60% van de ondervraagde restauranthouders slaagde erin om tijdens de lockdown aan het werk te bijven dankzij de invoering van een bezorgings- of afhaaldienst. 34% had al zo’n bezorgings- of afhaaldienst voor de coronacrisis losbarstte.

Deze digitale trend wordt bevestigd door het partnerschap tussen Edenred België en Uber Eats, waarbij Edenred-gebruikers hun Uber Eats-bestellingen kunnen betalen met Ticket Restaurant maaltijdcheques. Edenred België zag in 2020 een stijging van 111% van online bestellingen bij Uber Eats. Deze trend zet zich door in 2021: in de eerste 3 maanden van het jaar bereikte het aantal Uber Eats-bestellingen al bijna 39% van het totaal van 2020 (of 82% van het totaal van 2019).

Op de werkvloer of thuis, evenwichtige voeding blijft een prioriteit voor werknemers

53% van de Belgische respondenten is zich tijdens de lockdowns bewust geworden van het belang van een gezondere en evenwichtigere voeding. 56% verwacht zelfs dat restaurants hun menu’s zullen aanpassen naar een gezonder aanbod. Met gezond bedoelt men vooral verse producten, meer salades en vegetarische menu’s.

Maar ondanks deze bewustwording, hebben net minder Belgen hun eetpatroon omgegooid. Terwijl 21% van de Belgen zegt tijdens de pandemie gezonder te zijn gaan eten, houdt 70% hetzelfde eetpatroon aan, terwijl 9% toegeeft minder gezond te eten dan vóór de pandemie. De daling van de verkoop van groenten en fruit in ons land weerspielt deze tendens.

Voor de werknemers die gebruik maken van maaltijdcheques vormen deze een belangrijke oplossing om het budget voor hun lunchpauze veilig te stellen: 70% van hen is van mening dat hun koopkracht zonder dit systeem zou dalen.

Meer dan 8 op de 10 werknemers is tevreden over de digitale maaltijdcheque. Deze bleek bijzonder handig tijdens de lockdowns. Gebruikers hebben toegang tot online bezorgings- en afhaaldiensten en kunnen contactloos betalen, waardoor het risico op besmetting wordt beperkt.

In deze moeilijke context worden maaltijdcheques door 76% van de restauranthouders ook beschouwd als positief voor hun zaak. Voor de helft van hen zijn maaltijdcheques een manier om klanten aan zich te binden.

 

Bron : Edenred – De Edenred-groep staat in voor de coördinatie van het Europese FOOD-programma (Fighting Obesity through Offer and Demand). Het FOOD-programma wil via verschillende acties een evenwichtige voeding tijdens de werkdag bevorderen. Elk jaar analyseert de Edenred FOOD Barometer de eetgewoonten van de werknemers tijdens de werkdag en hoe restauranthouders de lunchpauze aanpakken.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.