Maar liefst 30 procent van de werknemers besteedt minstens drie uur van de werkdag aan het lezen, schrijven of zoeken van e-mails, zo blijkt uit onderzoek van communicatie-adviseur Gunnar Michielssen bij 400 professionele mailgebruikers. Uit een ander onderzoek van McKinsey blijkt dat de gemiddelde Belg maar liefst 28% van de werktijd al mailend doorbrengt. “Al helpt zo’n E-mailloze Vrijdag het e-mailprobleem de wereld niet uit, het creëert wel bewustwording en afstand”, aldus Michielssen.
Informatieverslaving
Infomanie, de psychologische nood om voortdurend nieuwe informatie te checken, leidt alsmaar vaker tot een echte Postvak In-verslaving. Het onderzoek van Michielssen geeft aan dat 18% van de professionele e-mailgebruikers zijn mail al checkt nog vóór men op het werk aankomt. Bij de smartphone-bezitters loopt dit op tot een hallucinante 80%.
Eens aangekomen op de werkplek is het openen en screenen van de inbox voor maar liefst 94% van de professionals hun allereerste dagtaak. Met andere woorden: nauwelijks 1 op 20 werknemers durft het aan om de berichten in de inbox ’s morgens enkele minuten ongelezen te laten.
Communicatiekanalen blijven toenemen
“Deze e-mailverslaving wordt des te absurder naarmate er meer communicatiekanalen beschikbaar worden”, aldus Michielssen. “Voor dringende berichten zijn mensen onmiddellijk bereikbaar via de vaste én de mobiele telefoon. In veel bedrijven is instant messaging zoals Lync of Same Time aan een steile opmars bezig. Skype en andere vormen van personal conferencing sijpelen eveneens binnen op de werkplek. De nood aan het permanent screenen van de inbox zou hierdoor moeten afnemen, maar het tegendeel blijkt het geval.”
Die scheefgegroeide communicatiecultuur leidt tot vreemde consequenties. Alsmaar meer werknemers erkennen dat ze op de werkplek niet meer aan werken toekomen door de vele onderbrekingen. Bij grote drukte blijven ze daarom liever thuis. Studenten ervaren hetzelfde: zij studeren massaal in de bibliotheek omdat de verleiding om te communiceren op kot té groot is. “Als we de werkplek in ere willen herstellen, is een grondige mentaliteitswijziging absoluut noodzakelijk”, zegt Michielssen. “Deelname aan E-mailloze Vrijdag op individueel of bedrijfsniveau vormt daarbij een belangrijke eerste stap.”