De ministerraad keurt op voorstel van minister van Ambtenarenzaken Steven Vandeput een ontwerp van koninklijk besluit goed met verschillende bepalingen rond flexwerk. Lezen
In de maand september 2016 nam het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid toe met +1,17% t.o.v. de vorige maand (op basis van voor seizoens- en kalenderinvloeden gecorrigeerde cijfers). Deze toename is toe te schrijven aan een positieve evolutie in beide segmenten: het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid nam toe met +1,24% in het arbeiderssegment, en in het bediendesegment met +1,08%. Lezen
Bijna 30% van de Belgische werknemers wordt vandaag geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag op het werk. Vooral pesterijen kennen op twee jaar tijd een belangrijke stijging met 35%. Dit blijkt uit het nieuwe, tweejaarlijkse onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 1.754 werknemers. Meestal duiden werknemers hun leidinggevende aan als dader van pesterijen, discriminatie of ongewenst seksueel gedrag. De gevolgen zijn niet min: werknemers die zich slachtoffer voelen, hebben meer kans om langer en vaker afwezig te zijn, verlaten gemakkelijker hun bedrijf en voelen zich minder in staat om tot de recent verhoogde pensioenleeftijd te werken. Lezen
Kmo’s en hun zaakvoerders zijn zeer begripvol wanneer hun werknemers vragen om af te wijken van de arbeidsduur bij familiale redenen. Meer dan 90% van de kmo’s laten toe dat hun werknemers dan later beginnen, vroeger stoppen of het werk onderbreken. Wanneer het gaat om sociale redenen, is de bereidheid een pak lager en het uitvoeren van hobby’s zijn voor de werkgever bijna nooit een gegronde reden om af te wijken van de arbeidsuren. Een en ander blijkt uit een onderzoek van SD Worx bij 864 kmo’s. Lezen
Een medewerker die zijn hele leven lang bij hetzelfde bedrijf werkt, is vandaag een zeldzame vogel. Om de paar jaar veranderen mensen van werk om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dat wéten we. Maar hoe zorgen we er dan voor dat die medewerker in ons bedrijf een zo goed mogelijke tijd beleeft? Alles staat of valt met de onboarding… Lezen
De bedrijfswagen is nog altijd één van de meest populaire loonvoordelen. Verwonderlijk is dat niet: de bedrijfswagen blijft (para)fiscaal voordelig, ook na de door de federale regering aangekondigde hervormingen. Enerzijds zou de tankkaart zwaarder belast worden, een extra kost voor de werkgever. Anderzijds wil men werknemers een grotere keuzevrijheid bieden, waarbij ze de bedrijfswagen kunnen inruilen voor alternatieve vervoersmiddelen of voor meer netto loon. Lezen
VDAB wil een toonaangevende Vlaamse Overheidsorganisatie zijn door een samenwerkingsakkoord aan te gaan met Inter . Zo zetten zij in op maximale toegankelijkheid van personen met een beperking. Samen met de ondersteuning van Inter zal VDAB komende 5 jaar haar gebouwenpatrimonium onder de loep nemen en aanpassingen doen waar nodig. Lezen
Ondanks de golf van ontslagen de voorbije weken, volhardt de Belgische arbeidsmarkt in de paradox dat de vraag naar talent het aanbod overstijgt. Het tekort aan geschikte medewerkers laat zich in 2016 voelen bij 24% van de 751 Belgische werkgevers. Dat blijkt uit een enquête van ManpowerGroup. Lezen
Op 19 oktober namen 35 jonge Europeanen deel aan Leaders-for-a-Day, een initiatief van JA Europe. Het doel van dit initiatief is jongeren de kans te geven te leren van top leaders, die ze een volledige werkdag kunnen volgen. Lezen
De relatie tussen werkgever en -nemer wordt vaak tijdens de eerste paar dagen of zelfs uren beslist. Hoe kunnen we de basis leggen voor een positieve employee experience tijdens het onboardingproces? Wat moeten we vandaag voorzien om het onthaal en de integratie van nieuwkomers te verzekeren?
En hoe kunnen we nieuwkomers helpen om zo snel mogelijk performant te zijn in hun nieuwe werkomgeving?
U vindt de antwoorden in uw Peoplesphere n°107! Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?