Kathleen Dupont is afgelopen maand gestart als HR-manager bij het Belgische ingenieursbedrijf Agidens. Agidens is sinds mei de nieuwe naam van vier afdelingen die tot dan deel uitmaakten van de groep Egemin Automation. Kathleen Dupont staat bij het sterk groeiende advies- en automatiseringsbedrijf in voor de selectie en rekrutering van een groot aantal technische profielen. Daarnaast begeleidt ze de bijna 500 medewerkers in hun loopbaan bij Agidens. Lezen
Weinig bedrijven staan zo ver als Volvo Construction Equipment op het vak van workforce planning. Waarom ze hiermee zo bezig is, legt VP HR Management Marie-Pierre uit. “Toen de crisis in 2008 zo onverwacht toesloeg, ben ik beginnen denken. Het zal namelijk opnieuw gebeuren. We weten niet wanneer, maar het is onvermijdelijk. We moeten dus goed voorbereid zijn! We moeten dermate flexibel zijn, dat we zelfs de zwaarste tijden kunnen doorstaan.” Lezen
De luchtvaartmaatschappij verdenkt naast deze drie medewerkers er nog twintig andere medewerkers van betrokken te zijn bij een vechtpartij op het hoofdkantoor in Parijs. Bij de schermutselingen werden twee bestuurders van de HR-afdeling mishandeld. Dat meldde de Franse zender RTL. Lezen
Wist u dat de prestaties en de aantrekkingskracht van een onderneming steeds meer afhankelijk zijn van het welzijn van de medewerkers en het geluk op het werk? Inderdaad, elke werkgever heeft er alle belang bij dat zijn werknemers gelukkig zijn. Ze zullen meer gemotiveerd zijn en in betere gezondheid verkeren. Lezen
27% van de volwassenen met een depressie blijft arbeidsongeschikt gedurende 3 jaar. 17% is zelfs inactief gedurende 5 opeenvolgende jaren! 25% van die patiënten wordt minstens 1 keer in het ziekenhuis opgenomen voor psychiatrische verzorging en hun gemiddelde uitgaven voor geneeskundige verzorging lopen op tot 14.500 euro per jaar. Aan de vooravond van de Werelddag Geestelijke Gezondheid (10/10) publiceren de Onafhankelijke Ziekenfondsen de opmerkelijke resultaten van hun studie over de impact van depressie. Lezen
Iedere leidinggevende speelt een cruciale rol in het uitdragen van een visie en het inspireren van hun medewerkers. “Ook de medewerkers die niet in een hiërarchische positie staan maar wel een functioneel leidinggevende rol hebben, hebben een cruciale en inspirerende rol. Mijn motto is altijd geweest: ‘Geloof dat de mens met wie je samen aan een project werkt, het gaat waarmaken,’” vertelt Marianne Vael in de coverstory van Peoplesphere-editie n°98. Lezen
Extreme situaties leiden tot ontwikkeling. Ze creëren als het ware een revolutie in onze dagelijkse manier van werken. Waar of niet? Dat gaan wij na in uw nieuwe Peoplesphere dossier, getiteld: “Extreme HR”. In dit dossier geven we aandacht aan bedrijven die volgens ons aan extreme People Management doen. Wie zijn zij? Wat doen ze? En hoe kunnen ze ons inspireren? Lezen
De kloof tussen de wettelijke pensioenleeftijd en de leeftijd tot wanneer de Belg kan en wil werken is de afgelopen 2 jaar alleen maar toegenomen. De Belg weet dat hij langer zal moeten werken, maar kan en wil dit nog steeds niet. Dit blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 1.754 werknemers naar hun inzetbaarheid. De werkende Belg denkt te kunnen werken tot zijn 62e maar wil slechts werken tot hij 60 is. Lezen
Uit een evaluatierapport dat Vlaams minister van Werk Philippe Muyters bestelde, blijkt dat de loopbaancheque een groot succes is. Na twee werkingsjaren is het gebruik van loopbaanbegeleiding met bijna 87% gestegen. Het aantal uitgegeven loopbaancheques blijft nog steeds stijgen. Lezen
Vlaanderen telde vorige maand 237.736 niet-werkende werkzoekenden. Dat zijn er maar liefst 4.348 minder dan vorig jaar, of een sterke daling met 1,8%. De voorzichtige daling van de werkzoekendencijfers die vorige maand voor het eerst zichtbaar werd, zet zich nu krachtig door en dat in álle Vlaamse provincies. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?