Nieuw onderzoek van LinkedIn toont aan dat recruiters in Europa en de VS geloven dat AI de drijvende kracht zal zijn die de wervingsindustrie de komende jaren vorm gaat geven. Bijna driekwart (73%) vindt dan ook dat ze moeten bijblijven met technologische veranderingen om zo hun concurrentiepositie te behouden.
Van de ruim 2.500 recruiters die in Europa en de VS zijn ondervraagd, verwacht bijna de helft (45%) de komende 3 tot 5 jaar een toenemend gebruik van AI en automatisering binnen de wervings- en selectiesector te zien. LinkedIn-data tonen ook aan dat het aantal recruiters dat AI-vaardigheden aan hun LinkedIn-profielen heeft toegevoegd, vorig jaar met 14% is gestegen.
Aanvullende gegevens uit het recente Future of Recruiting-rapport van LinkedIn laten zien dat 3 van de 5 (65%) recruitmentprofessionals in Europa optimistisch zijn over de impact die AI op de industrie zal hebben. De belangrijkste voordelen die zij zien in het gebruik van generatieve AI zijn dat het makkelijker en sneller wordt om functiebeschrijvingen te maken (61%), het automatiseren van taken waardoor je meer tijd kunt besteden aan werk dat meer voldoening geeft (43%) en het verbeteren van de algehele productiviteit (41%).
Marjolein Kleijn, Director LinkedIn Benelux, zegt: “De technologie helpt niet alleen om de productiviteit te verhogen en het dagelijkse werk te verlichten, maar heeft ook het potentieel om de lat hoger te leggen bij werving en selectie. Door AI-tools te integreren, kunnen we niet alleen efficiënter werken, maar ook de persoonlijke interactie met kandidaten verfijnen, wat uiteindelijk leidt tot een meer dynamische en succesvolle arbeidsmarkt.”
LinkedIn breidt AI-aangedreven tools voor werving en leren uit
LinkedIn-data toont aan dat generatieve AI-tools recruiters efficiënter en effectiever kunnen laten werken. Sinds de lancering van AI-assisted berichten in mei 2023, zagen recruiters die de tool gebruiken een 40% hogere InMail-acceptatiegraad en worden AI-assisted InMails meer dan 10% sneller geaccepteerd door werkzoekenden. Driekwart (74%) van de gebruikers van AI-ondersteunde berichten meldt dat het hen tijd bespaart, twee derde (65%) is het ermee eens dat het helpt om de betrokkenheid te vergroten, en meer dan de helft (56%) zegt dat de AI-tool hen helpt sterkere verbindingen op te bouwen.
LinkedIn kondigt vandaag ook een pilot aan van expertadvies: een door AI aangedreven tool om gepersonaliseerde begeleiding te bieden aan LinkedIn Learning gebruikers. Met behulp van AI kunnen gebruikers een geselecteerde instructeur kiezen en een vraag stellen over onderwerpen waarin zij gespecialiseerd zijn, zoals relatiebeheer, wereldwijde bedrijfsstrategie, welzijn en loopbaanontwikkeling. De antwoorden worden gepersonaliseerd op basis van de titel van de cursist, carrièredoelen en de vaardigheden die zij volgen op LinkedIn Learning.
Bron & Methodologie: LinkedIn – dit onderzoek werd tussen 09-02-2024 en 04-03-2024 uitgevoerd door Censuswide bij 2.510 besluitvormers in de recruitmentsector in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Censuswide houdt zich aan en heeft leden in dienst van de Market Research Society die gebaseerd is op de ESOMAR-principes.