NL | FR | LU
Peoplesphere

Slechts 1/3de bedrijven profileert zich op social media als aantrekkelijke werkgever

Nu de jobmotor van de bedrijven weer aanslaat herleeft de arbeidsmarktmobiliteit, zegt bijna 1 op 4 werknemers vandaag op zoek te zijn naar een nieuwe carrière uitdaging. Hierbij spelen internet en social media een prominente rol. Naast de bedrijfswebsite en andere informatie op het web wint een grote groep werkzoekenden informatie over een mogelijke toekomstige werkgever in via social media. Men doet dat vooral via de profielen van werknemers van bedrijven op Linkedin en Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek van Tempo-Team.

Bijna 40% van de bedrijven volgt dan ook op social media wat over hen gezegd wordt en 1/4de doet dat specifiek voor de social media van de eigen werknemers. Maar om zichzelf kandidaat te stellen op de arbeidsmarkt of om als bedrijf vacatures bekend te maken, gebruiken slechts 1 op 10 werknemers en werkgevers social media.

Aantrekkelijke werkgevers maken meer kans om sterk talent aan zich te binden. Bedrijven investeren daarom in hun imago als goede werkgever. Op een aantrekkende arbeidsmarkt, waar de dreiging voor schaarste of tekorten aan bepaalde profielen nooit ver weg is, kennen werkgevers het belang om te investeren in hun imago of employer brand via onder andere internet en social media.

Wederzijds screenen

Uit de studie blijkt dat 2/3de van de ondervraagde werknemers informatie over het bedrijf zoeken op de bedrijfswebsite. Maar 1 op 3 doet dat ook via Linkedin en 1 op 4 screent Facebook profielen van de werknemers van het betrokken bedrijf voor extra informatie. 1/5de tenslotte volgt het bedrijf op Twitter.

Een groot aantal bedrijven (40%) speelt hier op in door zich via hun bedrijfswebsite als aantrekkelijke werkgever te profileren. Ruim 1 op 3 werkgevers investeert hiervoor ook in social media.

Bijna 40% van de werkgevers volgt voorts actief op social media wat er over het bedrijf gezegd wordt. 1 op 4 monitort hiervoor de social media van de eigen werknemers. Meer dan 1 op 2 werkgevers zegt in te grijpen als eigen medewerkers het bedrijf in een slecht daglicht stellen op social media.

Social media niet voor vacatures

Als kanaal om een job te vinden scoort social media dan weer erg laag. Slechts 1 op 10 werknemers kondigt op zijn of haar social media aan op zoek te zijn naar een nieuwe job.

Ook werkgevers (12%) maken nauwelijks gebruik van social media om vacatures bekend te maken. Het best scoren nog steeds de jobwebsites (33%), gevolgd door de bedrijfswebsites (28%) en terwerkstellingsdienstverleners zoals uitzendkantoren en de VDAB (25%).

Dit spoort niet helemaal met de communicatiekanalen die werkgevers prioriteit geven. Slechts 15% maakt gebruik van jobwebsites. Zij zoeken vooral via interne kanalen (30%), het eigen netwerk (25%), de bedrijfswebsite (22%) en tewerkstellingsdienstverleners (20%) naar het geschikte profiel om een vacature in te vullen.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.