NL | FR | LU
Peoplesphere

Social distancing: 7 tips die verder gaan dan de anderhalve meter afstand.

Anderhalve meter afstand bewaren. Het is wellicht de meest gekende regel tijdens deze coronacrisis. Nu steeds meer bedrijven opstarten en meer medewerkers terug op de werkvloer aanwezig zijn, is het handig om deze tips even door te nemen zodat die heropstart vlot én veilig verloopt en conform de maatregelen rond social distancing.

Elke onderneming heeft van de FOD Gezondheid een gids gekregen waarmee ze een draaiboek voor hun heropstart kunnen opstellen. Social distancing is één van de belangrijkste adviezen die niet alleen privé maar ook op het werk gelden. Attentia gaat verder dan 1,5 meter met de volgende tips:

1. Verduidelijk de social distancing maatregelen
Het is vooral belangrijk dat u als onderneming uw medewerkers goed en via verschillende kanalen informeert over de maatregelen die in de organisatie van kracht zijn. Som alle maatregelen duidelijk op maar leg uw medewerkers ook telkens uit waarom u die specifieke maatregel heeft genomen. Stel dat u achteraan in de werkplaats een sanitaire unit sluit, verduidelijk dan waarom (de ruimte is bijvoorbeeld te klein om social distancing te garanderen).

2. Contact tracing
Attentia is een samenwerking gestart met Esoptra, voor het uitrollen van het QR-codesysteem Savitas op de werkvloer. Dit nieuw systeem laat toe om te tracken met wie een besmette collega de voorbije dagen op het werk allemaal contact heeft gehad. En dat kan cruciaal zijn bij het verder indijken van het virus. U kunt ook sneller ingrijpen om verdere besmettingen te voorkomen.

3. Blijf aandachtig
Elke situatie is anders. Blijf daarom heel alert. Beperk fysieke contacten/meetings bijvoorbeeld tot maximaal 15 minuten. Denk ook aan alle collega’s. Hou bijvoorbeeld rekening met medewerkers die tot een risicogroep behoren. Dat zijn zeker niet alleen de oudere collega’s, maar ook collega’s met chronische ziektes zoals diabetici of MS-patiënten. Of collega’s met een verlaagd immuunsysteem.

4. Geen babbel aan de koffieautomaat
Na weken thuiswerken of tijdelijke werkloosheid is iedereen blij om de collega’s terug te zien. Laat de klassieke begroeting (kus of handdruk) achterwege en zeg gewoon goedemorgen. En uiteraard zal iedereen veel te vertellen hebben en nood hebben aan de babbel bij het koffieapparaat. Maar tracht deze informele gesprekken op die plek te vermijden.

5. Een masker dragen
In vele situaties kan er gewerkt worden door gewoon de regels van social distancing toe te passen en minstens anderhalve meter afstand te houden. Als u bovendien de regels van handhygiëne respecteert en voldoende en regelmatig de contactoppervlakken desinfecteert, kan er weinig misgaan. In twee situaties raden wij aan om (continu) een mondmasker te dragen. Ten eerste als de fysieke afstand van minstens 1,5 meter niet kan gegarandeerd worden. Bijvoorbeeld in een smalle doorgang. En ten tweede als de medewerkers in een publieke plaats werken waar afstand houden moeilijk is (winkelruimtes), of waar er veel onbekenden zijn (in een treinstation).

6. Social distancing met het werk
Naast de praktische inrichting van uw onderneming om social distancing te garanderen is het ook best om even stil te staan bij het psychosociaal welzijn. Geef medewerkers tips mee om de eigen ‘social distancing’ met het werk niet te vergeten en mentaal ook gezond te blijven. Dat kan door even ‘uit te loggen’ en te focussen op goede hygiëne, afstand te houden, uit te rusten en de geest vrij te maken.
Vergeet niet dat uw medewerkers tot voor kort veilig in hun thuiscocon zaten met minimaal contact en nu op de werkplek contact hebben met meerdere personen. De angst om daar besmet te geraken en het virus in hun gezin binnen te brengen kan meespelen. Help hen daarbij met de juiste informatie en begeleiding.

7. Wat als…
Uiteraard kan het voorkomen dat een medewerker de situatie onveilig acht of de genomen veiligheidsmaatregelen onvoldoende vindt. Het kan een foute interpretatie van de regels zijn, maar zijn/haar ongerustheid kan evengoed terecht zijn. Het is voor iedereen een nieuwe situatie, dus wij raden aan om deze situatie zo snel mogelijk te melden en te evalueren met de directe overste of vertrouwenspersoon in de onderneming. Het kan ook handig zijn om advies in te winnen bij de preventieadviseur op het werk. Als de medewerker zich nog onzeker voelt, kan de arbeidsarts worden geraadpleegd.

Nathalie Schirvel, arbeidsarts

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.