NL | FR | LU
Peoplesphere

Solliciteren blijft nogal een tijdrovende en uitdagende activiteit voor de Belgische werknemers.

De gemiddelde Belg wil graag een nieuwe job maar worstelt met sollicitatieproces, en percipieert solliciteren nogal eens als een tijdrovende en uitdagende activiteit. Werknemers voelen zich niet altijd serieus genomen door een potentiële nieuwe werkgever. Tegelijkertijd is een verrassend cijfer dat maar liefst twaalf procent van de respondenten nog nooit een cv heeft opgesteld voor een sollicitatie.

Hoewel een kwart van de Belgische werknemers de afgelopen twee jaar heeft gesolliciteerd op een job en bijna een vijfde actief op zoek is geweest naar een andere baan, is het sollicitatieproces op zich niet altijd een geliefde bezigheid. Met name de tijd en moeite die het kost om te solliciteren, is een obstakel om te reageren. Bijna een kwart van de respondenten geeft aan hier grote moeite mee te hebben. Nog eens twintig procent ziet er tegenop voor iedere sollicitatie een nieuwe motivatiebrief te moeten schrijven.

De grootste tegenvaller bij het solliciteren, is als een bedrijf niets van zich laat horen na een sollicitatie. Bijna veertig procent van de respondenten vindt dit problematisch. Lang moeten wachten op een reactie scoort eveneens hoog (33 procent). Voor het overige hikken veel Belgen aan tegen het feit dat het sowieso veel tijd kost om te solliciteren, plus dat ze voor iedere job een nieuwe motivatiebrief moeten schrijven (respectievelijk 23 en 20 procent). “Het is voornamelijk de combinatie van een tijdsintensieve jobzoektocht met werkgevers die niet altijd tijdig iets van zich laten horen. Logischerwijs demotiveert dat als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Daarnaast is het werkgevers, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, aan te raden om zuinig te zijn op sollicitanten”, aldus Sander Poos, Managing Director bij Indeed Benelux.

Als werkgever werp je best zo min mogelijk barrières op in het sollicitatieproces,” adviseert Poos, “Met elke voorwaarde of zelfs extra vraag op een sollicitatieformulier neemt de kans toe dat de sollicitant afhaakt en er dus een geschikte nieuwe werknemer verloren gaat. Het blijft altijd balanceren tussen enerzijds het verkrijgen van genoeg informatie en het leren kennen van de sollicitant, en anderzijds het zo efficiënt en gemakkelijk inrichten van het sollicitatieproces. Weeg als werkgever goed af wat je daadwerkelijk dient te weten van je kandidaten bij een specifieke functie, en pas daar het proces op aan.”

De werkzoekende aan zet: CV en sollicitatiegesprek

Opvallend is dat maar liefst twaalf procent van de werkenden nog nooit een cv gebruikt heeft bij het solliciteren. Van diegenen die het wel al eens deden, gebruikt een ruime meerderheid voor elke sollicitatie telkens hetzelfde cv. Minder dan een derde van de respondenten past zijn of haar cv aan voor een specifieke job. Meestal gaat het dan om het verwijderen van niet-relevante werkervaring, niet-relevante opleidingen en functies die heel kort zijn uitgevoerd. De Belg is overigens vrijwel altijd eerlijk op zijn cv, slechts een enkeling heeft ooit zijn of haar leeftijd, geslacht, handicap of woonplaats weggelaten.

Als de sollicitatie vervolgens tot een gesprek komt, bereidt 39 procent zich daar goed op voor. Naast salaris, traditioneel gezien een belangrijke factor als het gaat om het aannemen van een baan, wordt het vinden van de juiste ‘gevoelsmatige’ match belangrijk gevonden als factor om verder te gaan in het sollicitatieproces; 43 procent haakt af als het juiste gevoel ontbreekt. Terwijl bijna dertig procent van de werknemers meent dat het sollicitatiegesprek uitsluitend is bedoeld als beoordelingstool voor werkgevers, ziet toch bijna de helft van de ondervraagden het sollicitatiegesprek als een opportuniteit om de werkgever te leren kennen.

 

Bron: Indeed – onderzoek onder ruim duizend Belgische werknemers in samenwerking met Panelwizard. 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.