Eén op de drie werknemers in ons land komt op zijn stalen ros naar het werk. Ook de woon-werkafstand die de Belg afhaspelt met de fiets neemt toe. Bijna één op de vijf werknemers die met de fiets naar kantoor komt, doet dagelijks meer dan 30 kilometer. Dat is een stijging van 11 procentpunt in vergelijking met 2016. Zeven procent van de fietsende werknemers legt vandaag zelfs meer dan 50 kilometer per dag af van en naar het werk. Opmerkelijk: bijna evenveel ouderen als jongeren trappen naar het werk. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstverlener Acerta op basis van de gegevens van 320.000 werknemers, naar aanleiding van Wereld Fietsdag.
Vrijdag 3 juni is Wereld Fietsdag, een dag waarop de Verenigde Naties wereldwijd fietsen in de kijker zet. Ook de overheid wil het fietsgebruik voor woon-werkverplaatsingen promoten. De federale regering trekt daarvoor 240 miljoen euro uit over een periode van drie jaar. Dat de Belg nu al graag met de fiets naar het werk komt, blijkt uit de analyse van Acerta. Eén op de drie Belgische werknemers (33%) geeft aan soms, vaak of altijd defiets naar het werk te nemen. Ook de afstand waarvoor de Belg op zijn stalen ros kruipt, neemt toe: 18% legt meer dan 30 kilometer per dag af van en naar het werk. Dat is een stijging met 11 procentpunt ten opzichte van 2016.
De kortste afstand (tot 5 km heen en terug) wordt het vaakst gefietst (29% van de fietsende werknemers), zo’n 20% legt tot 10 km af en nog eens 21% maximum 20 km per dag. Maar ook bij wie de woon-werkafstand meer dan 50 km (heen en terug) bedraagt, kiest vaker voor de fiets: 7% legt nu meer dan 50 km af. In 2016 was dat nog 2%.
Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult: “Dat de Belg ook grotere afstanden met de fiets aflegt voor woon-werkverkeer, mogen we volledig toeschrijven aan het succes van de e-bike en de fietslease. Die hebben het fietsen democratischer gemaakt: op de fiets naar het werk is dankzij de elektrische ondersteuning voor meer mensen een haalbare kaart.”
Alle leeftijden fietsen
Dat fietsen naar het werk dankzij de elektrische fiets voor veel mensen haalbaar is, zien we ook als we kijken naar de leeftijd van wie al trappend naar het werk komt. De categorie dertigers is weliswaar het best vertegenwoordigd (25,6%), maar ook heel wat veertigers (24,0%) en vijftigers (24,2%) rijden minstens af en toe met de fiets naar kantoor.
Charlotte Thijs: “Duurzame mobiliteit is de laatste jaren ook in bedrijven een topprioriteit geworden, iedereen wint erbij: er is minder uitstoot, minder tijdverlies door files, het levert fittere werknemers en er zijn minder brandstofkosten voor de werkgever. Eén op de vier Belgische werknemers kan vandaag via de werkgever een fiets leasen, zo bleek uit een recente bevraging die we deden met onderzoeksbureau Indiville. Nog eens 32% heeft die optie nog niet maar zou een fietslease wel interessant vinden. Met een maximum van €0,25 fietsvergoeding per effectief gereden kilometer kan het werknemers bovendien financieel een mooi extraatje opleveren. Zo’n 20% van de fietsende werknemers krijgt momenteel van hun werkgever een vergoeding om naar het werk te trappen.”
Bron: de verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van een set van 320.000 werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren. Het onderzoek onder werknemers liet ACERTA uitvoeren door het onderzoeksbureau Indiville bij meer dan 2000 werknemers. De data werden gewogen om representatief te zijn voor de werkende Belgische bevolking, naar geslacht; leeftijd, taal en statuut. Dit onderzoek liep van 26 januari tot 9 februari 2022.