NL | FR | LU
Peoplesphere

‘The New Human Age’ is aangebroken: de veranderende behoeften van de generaties en de toenemende vraag naar meer keuze zullen de belangrijkste drijfveren zijn in de strijd om talent.

Temidden van de toenemende digitalisering van arbeid en arbeidskrachten stelt het nieuwe rapport ‘The New Human Age’ van ManpowerGroup over de trends op de arbeidsmarkt in 2023 vast dat de technologie misschien wel de grote enabler is, maar dat mensen nog steeds de katalysator naar de toekomst toe zijn. Dit onderzoek werd gepubliceerd tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum (WEF) in het Zwitserse Davos en bevat input van 13.000 besluitvormers en 8.000 werknemers uit acht landen en gebieden.

Het identificeert 14 belangrijke trends die de toekomst van de arbeidsmarkt vormgeven en die van invloed zijn op de werkgevers van vandaag en de mensen die zij in dienst hebben. Onder deze trends: een verschuivende demografie, individuele keuze, invoering van technologie en concurrentiefactoren. Het rapport geeft ook richtsnoeren over hoe werkgevers in dit nieuwe tijdperk talent kunnen aantrekken en behouden.

Sinds ManpowerGroup meer dan tien jaar geleden de Human Age aankondigde tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het WEF in 2011, is menselijk kapitaal een belangrijke differentiator en motor van economische groei geworden. In ‘The New Human Age’ wordt nu het effect beoordeeld van een reeks nieuwe factoren, zoals de generatieverschuiving in de tewerkstellingsverwachtingen, het verlagen van de diplomavereisten voor sollicitanten, de groeiende kloof waarmee vrouwen op de arbeidsmarkt te maken krijgen, de voortdurende evolutie van hybride werk en de beperking van de risico’s in een steeds veranderende wereldeconomie.

“De afgelopen jaren hebben we veel verhalen gehoord over robots die onze jobs overnemen. Wat we toen geloofden, en wat is uitgekomen, is dat technologie menselijke vaardigheden kan versterken in plaats van ze te vervangen. Nu staan we aan het begin van een New Human Age — een tijd waarin mensen technologie en digitale tools gebruiken om menselijke banden te versterken, productiever te zijn en een zinvoller leven te leiden,” aldus Jonas Prising, voorzitter en CEO van ManpowerGroup. “Onze wereld wordt steeds beter, maar om vooruitgang te blijven boeken moeten we doelbewust de menselijke capaciteiten op schaal en aan het ritme van de markt verbeteren. De pandemie heeft ons getoond hoe snel wij ons kunnen aanpassen en uitdagingen het hoofd kunnen bieden wanneer dat nodig is. Wij geloven dat mensen de vaardigheden voor het gebruik van technologie aanmeten een toekomst van werk zal creëren die dichter ligt bij wat werknemers van de toekomst willen – zo bouwen we een pad voor iedereen om de welvaart van velen, en niet die van een select groepje, te vergroten.”

“In een context van tekort aan talent en onzekerheid ondergaat de arbeidsmarkt een grote transformatie onder impuls van de vier krachten van de Human Age: demografie, veranderende individuele verwachtingen, technologische innovaties en concurrentiefactoren,” voegt Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux, eraan toe. “Alle stakeholders op de arbeids- en onderwijsmarkt moeten rekening houden met deze trends om ervoor te zorgen dat iedere persoon inzetbaar is, zijn of haar vaardigheden kan ontwikkelen en aan een duurzame loopbaan met zelfontplooiing kan bouwen.”

BELANGRIJKSTE BEVINDINGEN: een groeiend tekort aan talent zet nog meer druk op het aantrekken en behouden van talent van elke generatie. Zo blijkt uit het onderzoek:

  • Doel en evenwicht zijn belangrijk: Tegen 2025 zal Generatie Z 27% van de actieve bevolking uitmaken en 88% van de werknemers van Generatie Z zegt dat de pandemie invloed heeft gehad op wat zij van hun job willen, tegenover 65% van de werknemers ouder dan 55.
  • Gedaan met hoge diplomavereisten: In 2022 meldde 75% van de bedrijven een tekort aan talent. Om hun talentenpools uit te breiden, verlagen of schrappen meer werkgevers de diplomavereisten en richten zij zich in plaats daarvan op vaardigheden die zij door eerdere werk- en levenservaring hebben verworven.
  • Kijk naar oudere werknemers om de arbeidsparticipatie te verhogen: Toch is slechts 19% van de aanwervingsmanagers actief op zoek naar terugkerende gepensioneerden, wat nog een nadeel voor oudere volwassenen betekent.
  • Telewerk/hybride werk zorgt voor een beter evenwicht maar kan de loopbaanontwikkeling beïnvloeden – vooral voor vrouwen: Meer vrouwen zeggen dat wanneer zij telewerken, zij minder kans maken om tijd te krijgen van senior leiders (37%), om te leren van anderen (31%), om in overweging te worden genomen voor een promotie (29%), om te brainstormen (27%) en om samen te werken (26%).
  • Vrouwen zijn gemotiveerder dan mannen om terug naar kantoor te gaan: 41% van de vrouwen noemt sociaal contact / verbinding, duidelijke scheiding tussen werk en privé, efficiëntere samenwerking, gemak om werk gedaan te krijgen en beschikken over een plaats om zich te concentreren als factoren die hen ertoe aanzetten terug te keren.
  • Werknemers bijscholen of ze zullen zichzelf bijscholen: 57% van de werknemers volgt al een opleiding buiten het werk, omdat de opleidingsprogramma’s van het bedrijf hen geen relevante vaardigheden bijbrengen, hun loopbaanontwikkeling niet bevorderen of hen niet helpen competitief te blijven op de arbeidsmarkt.
  • Mensen zijn op zoek naar meer menselijkheid op een post-pandemische werkplek: Het gaat er niet alleen om de klus te klaren. Mensen zeggen dat het vermogen om samen te werken (83%), problemen op te lossen (82%) en betrouwbaar te zijn (82%) belangrijker zijn om hun werk goed te doen dan gewoon hoogproductief te zijn (76%).
  • Werknemers geven eigen voorkeuren door: 64% van de werknemers zou overwegen een nieuwe job te zoeken als ze weer fulltime op kantoor zouden moeten werken en 1 op de 3 zou de komende maand een andere job aannemen als die een betere combinatie van werk en levensstijl zou bieden.
  • Zowel werkgevers als werknemers geloven dat brainstormen met fysieke aanwezigheid inherent beter is: Meer dan 80% van de werknemers en werkgevers gelooft dat samenwerking met fysieke aanwezigheid de meest creatieve ideeën oplevert en de teamspirit op de werkplek bevordert.

 

Bron: het onderzoek vond plaats tussen 1 en 25 november 2022 en werd uitgevoerd onder in totaal 8.016 werknemers of mensen die actief op zoek zijn naar werk in acht landen en gebieden: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Noorwegen. Daarnaast bevroeg ManpowerGroup in diezelfde arbeidsmarkten 13.707 beslissingsnemers inzake aanwerving.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.