Geysen investeert 1 miljoen euros in technisch opleidingscentrum met een eigen ‘Academy’. De eyecatcher in dit opleidingscentrum is een ‘miniatuurfabriek’, die alle mogelijke industriële technieken op schaal nabootst. In de Academy leren techniekers (in spe) niet alleen praktische vaardigheden aan, ze verfijnen ook hun zogenaamde ‘soft skills’ (bv. communiceren met klanten).
Geysen groeit als kool. De onderhoudstechniekers draaien momenteel een omzet van 15 miljoen, het servicebedrijf groeit jaarlijks met 20%. En de horizon reikt nog veel verder. Binnen de twee jaar mikt het bedrijf op 20 miljoen euro omzet en 250 medewerkers. Op dit moment staan er dan ook een 75-tal vacatures open. De enige rem op de groei? Nieuwe medewerkers met het gewenste technisch profiel en de juiste attitude vinden. De Kempische onderneming blijft echter niet bij de pakken zitten. Geysen trekt maar liefst 1 miljoen euro uit voor de bouw van een inhouse school: de ‘Geysen Academy’.
De opening van de Academy is voorzien in oktober 2019. Het pronkstuk wordt zonder twijfel de ‘miniatuurfabriek’. “In deze technische ruimte worden alle mogelijke industriële technieken op schaal nagebootst. Van hydraulica, pneumatica, PLC-sturingen en automatisatie tot elektrische sensoren, robotica, motion control en sensoren”, legt CEO Johan Vos uit. “We bouwen opzettelijk storingen in in dit proces, zodat medewerkers levensechte problemen leren traceren en oplossen.”
Voor kandidaten, nieuwelingen én ervaren rotten
De Geysen Academy speelt een drievoudige rol in het aantrekken en opleiden van (nieuwe) medewerkers: “Ten eerste testen we hier de vaardigheden van sollicitanten. Zo zien we dadelijk wat voor vlees we in de kuip hebben. Als nieuwe collega’s starten, testen we bij aanvang welk technisch niveau ze halen en tekenen we een opleidingspad op maat uit. Ten slotte krijgen ook ervaren medewerkers de kans om bij te leren. Zo kunnen ze doorgroeien naar een hogere of andere functie (bv. elektromechanieker of storingstechnieker). Tot het cursusaanbod behoren onder meer mechanica, elektriciteit en specialisatie- en veiligheidsopleidingen. Daarnaast leren onze collega’s ook soft skills aan, zoals attitude, verantwoordelijkheid en veiligheid.”
De Academy sluit aan bij de cultuur van persoonlijke ontwikkeling binnen Geysen. Medewerker Joris Gijbels heeft bijvoorbeeld al een uitgebreid opleidingstraject achter de rug: “Ik ben hier vijf jaar geleden begonnen als mechanieker. Dankzij de interne opleidingen kan ik doorgroeien naar de functie van elektromechanieker. En mogelijk waag ik me in de toekomst zelfs aan een bijscholing tot storingstechnieker (lacht). Ik hou alleszins van techniek, dus ik grijp de kansen die ik bij Geysen krijg met beide handen.”
Jeugd bekeren tot techniek
Natuurlijk wil Geysen met deze fikse investering de instroom van medewerkers op korte termijn verhogen. Want de vraag is zo groot dat een technieker met de juiste vaardigheden en mentaliteit altijd welkom is. Maar er schuilt ook een stevige portie maatschappelijk engagement achter het initiatief: “In het onderwijs zijn al de nodige stappen gezet, met de introductie van het STEM-onderwijs. Als bedrijf helpen wij om het toegenomen enthousiasme rond techniek aan te wakkeren. Want het gebrek aan jeugdige techniekers verlamt onze economie. Bovendien opent een doorgedreven technische opleiding deuren voor mensen die op dit moment nog minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Ten slotte stellen we onze infrastructuur ook ter beschikking aan technische scholen. Middelbare en hogescholen kunnen hier de theorie omzetten in praktische lessen”, besluit een gastvrije Johan. “Zo geven we de Belgische industrie een duwtje in de rug.”