NL | FR | LU
Peoplesphere

80 leergierige Techno Ninja’s bij Atlas Copco om STEM aantrekkelijker te maken in de klas.

De vierde editie van Techno Ninja’s, een evenement georganiseerd door Atlas Copco, is wederom een groot succes. Techno Ninja’s is een initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco, waarmee het kinderen van medewerkers tussen 6 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact wil brengen met STEM. Om meer genderdiversiteit op de werkvloer te krijgen, is het belangrijk dat jongens en meisjes al heel vroeg kennismaken met STEM.

De beschikbare plaatsen waren meteen volzet en ook de wachtlijst bleef maar groeien. Sinds de start van Techno Ninja’s in 2016 is het aantal deelnemers verdubbeld en daarnaast werd de leeftijdsgrens dit jaar verlaagd van 7 naar 6 jaar. Nu kunnen dus ook jongens en meisjes uit het eerste leerjaar kennismaken met STEM. Na de ontwikkeling van een eigen wetenschapsspel vorig jaar, gaat Atlas Copco nog een stapje verder. In samenwerking met RTC Antwerpen brengt het leraren in contact met technologie en innovatie in het bedrijfsleven.

Atlas Copco organiseert vandaag, woensdag 27 november, al voor het vierde jaar op rij Techno Ninja’s. Techno Ninja’s is een evenement dat georganiseerd wordt op initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco dat in België in 2011 opgestart werd en vrouwelijke medewerkers ondersteunt in hun doorgroei naar managementfuncties. Het initiatief wil dochters, maar ook zonen, van Atlas Copco medewerkers tussen 6 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact brengen met STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Ilse Roegies, Team Leader PLM en één van de initiatiefneemsters van Techno Ninja’s: “Er bestaan al heel wat initiatieven die STEM introduceren in het middelbaar onderwijs, maar STEM-initiatieven in het lager onderwijs zijn eerder schaars. Daarom richtten we ons met Techno Ninja’s bewust ook op kinderen uit de lagere school, én dat loont. Wegens het succes van de voorgaande jaren verhoogde Atlas Copco het aantal beschikbare plaatsen tot tachtig, die razendsnel ingevuld werden.”

Gelijke verdeling van jongens en meisjes

De beschikbare plaatsen waren meteen volzet en ook de wachtlijst bleef maar groeien. Karen Bens, Business Controller Sustainability & Lean Enterprise en één van de initiatiefneemsters van Techno Ninja’s, verklaart de interesse: “Elk jaar mogen we meer meisjes ontvangen, iets wat we heel graag zien. Momenteel zitten we ongeveer aan een gelijke verdeling tussen jongens en meisjes. Daarbovenop is het aantal deelnemers de voorbije jaren verdubbeld.”

Suki Maesen, IS/IT Program Manager Cloud for Customer bij Atlas Copco en één van de initiatiefneemsters, verduidelijkt: “Onze interactieve en speelse aanpak stelt ons in staat om ook kinderen van erg jonge leeftijd in contact te brengen met wetenschap. Daarom hebben we beslist om vanaf dit jaar de leeftijdsgrens te verlagen van 7 naar 6 jaar. Zo kunnen nu ook jongens en meisjes uit het eerste leerjaar tijdens Techno Ninja’s kennismaken met STEM.”

Zelf ontwikkeld digitaal spel rond perslucht

Tijdens het evenement kunnen de kinderen deelnemen aan vier verschillende workshops rond wetenschap en techniek: Beebot, mBot, micro:bot en een digitaal wetenschapsspel over perslucht en wrijving. Met de Bee-Bot en de mBot maken kinderen spelenderwijs kennis met de grondbeginselen van programmeren. Vorig jaar ontwikkelde Atlas Copco samen met Curious Cats een nieuwe episode ‘De Grote Oversteek’ voor het digitaal wetenschapsspel Ava & Trix.

In ‘De Grote Oversteek’ krijgen kinderen de schijnbaar eenvoudige opdracht om een vogeltje dat uit het nest is gevallen terug tot bij de moeder te krijgen. Om het vogeltje weer in het nest te krijgen, moeten de kinderen aan de hand van huis-, tuin- en keukenmateriaal zoals touw en ballonnen zelf een creatieve oplossing bedenken. “Op die manier leren ze experimenteren met luchtdruk en perslucht, de specialiteit van Atlas Copco”, benadrukt Wim Bouwen, Vice President R&D en Shared Engineering Services bij Atlas Copco.

Nieuw dit jaar is een workshop waarbij de jongeren leren om aan de hand van de programmeertaal Python een lichtpatroon te verzinnen en te programmeren op een micro:bit. “Het is de eerste keer dat een Techno Ninja’s workshop draait rond een echte programmeertaal. Python is een programmeertaal die wordt gebruikt door zowel beginnende programmeurs als experts. De taal is volledig tekst-gebaseerd, en daardoor perfect voor degenen die meer willen dan in blokken programmeren”, sluit Wim Bouwen af.

STEM stimuleren bij jonge kinderen én hun leerkrachten

Atlas Copco gaat nog een stapje verder. Sinds dit jaar werkt het bedrijf mee aan het project ‘Leraren: meesters in innovatie’. Daarmee willen INOM, RTC Antwerpen en Flanders Make de leraren van het 6de leerjaar basisonderwijs en de 1ste graad secundair onderwijs in contact brengen met innovatie in het bedrijfsleven. Zo krijgen de leraren een bredere kijk op wat technologie inhoudt, welke innovaties op hen afkomen en welke jobmogelijkheden er zijn na een technisch of wetenschappelijk georiënteerde opleiding.

Tijdens de projectdagen kunnen de leraren kiezen uit een aantal innovatieve workshops waarbinnen ze kennis maken met innovatief en didactisch lesmateriaal dat ze kunnen aanwenden in hun klas. Eerder deze maand verwelkomde Atlas Copco 70 Antwerpse leerkrachten voor een STEM-sessie, aangevuld met een introductie tot het digitale wetenschapsspel Ava & Trix, ‘De Grote Oversteek’. Nog veel te vaak wordt de wetenschapsles geassocieerd met een leerkracht in een witte labojas. Met ‘De Grote Oversteek’ willen we duidelijk maken dat we ook op een interactieve en speelse manier wetenschap kunnen bijbrengen aan de kinderen. Door concrete situaties uit hun leefwereld als probleemstelling te gebruiken zien ze wetenschap niet langer als een ver-van-mijn-bedshow.

Aan het einde van de dag ging elke deelnemende school dankzij de ondersteuning van RTC Antwerpen naar huis met een volledig uitgewerkt lessenpakket en didactische uitrusting rond Ava & Trix. Kinderen leren hypotheses op te stellen en kunnen die daarna met touw en ballonnen proefondervindelijk uitproberen.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.