Bijna de helft van de Belgische Gen Z kantoormedewerkers gaat maximaal 3 dagen per week naar kantoor. Meer dan vier op de vijf (82%) zijn blij met deze vrijheid en de manier waarop hydride werken wordt georganiseerd in hun bedrijf. 60% van Belgische Gen Z werknemers is van plan deze winter vaker op kantoor te werken door hoge energieprijzen, maar kiest in de zomer terug voor thuiswerk. De huidige onzekere economische tijden, inflatie en recessie die om de hoek loert, doet bedrijfsleiders neigen naar een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden.
Recent lanceerde LinkedIn data uit een intern onderzoek onder 2.900 C-Level executives. Daaruit blijkt dat zij hun werknemers terug vaker op kantoor willen zien om zo meer controle te hebben. Ingrijpen op die flexibiliteit staat echter haaks op wat werknemers – en zeker de toekomstige generatie – wil. 46% van de Belgische Gen Z medewerkers vermoedt dat hun werkgever verwacht dat ze meer naar kantoor komen. Amper 35% van hen ziet op dit moment echter de meerwaarde van een kantoor in.
Kantoor in de buurt
Voor Gen Z zijn het ontmoeten en vergaderen met collega’s en een kantoor dichtbij huis de belangrijkste motivaties om vaker naar kantoor te gaan. En meer dan andere leeftijdsgroepen hechten ze belang aan de laatste technologische snufjes op kantoor (29% vs amper 7% van de 55 plussers). Extraatjes zoals een wasservice, sportaccommodatie of restaurant zou meer dan de helft (55%) ook motiveren om vaker naar kantoor te gaan. Hoe ouder de werknemer wordt, hoe minder belangrijk deze ‘perks’ zijn.
Meer dan de helft van de Gen Z generatie (56%) geeft aan dat ze op kantoor beter uitgerust zijn dan thuis om hun werk naar behoren te doen. Tweederde wil bovendien niet fulltime thuis werken en is blij om af en toe naar kantoor te gaan.
“Meer dan vier op de vijf Gen Z bevraagden is blij met de hybride manier van werken en wil daar wellicht ook niet meer van afwijken. Bedrijven die jong talent willen aantrekken en aan boord houden, zijn genoodzaakt om te blijven kiezen voor hybride werken, waarmee ze mensen in staat stellen te werken waar dat het beste uitkomt en meest productief is. De ideale oplossing tussen wat werkgevers en werknemers willen, zijn kantoren dicht bij huis. Die zorgen ervoor dat collega’s elkaar toch kunnen ontmoeten en doen de verbondenheid en betrokkenheid stijgen”, zegt William Willems, Regional Manager IWG Belux. “Als werkgevers tijdens deze crisis hun medewerkers gaan oproepen om meer naar kantoor te komen, dan is voor 61% van deze generatie een kantoor dichtbij huis de meest optimale keuze.”
Duurzame generatie
Dat Gen Z de generatie is die erg begaan is met het milieu is al langer bekend. Dit vertaalt zich ook naar verwachtingen ten aanzien van de werkgever. Maar liefst 81% vindt het belangrijk dat de werkgever een duurzaam kantoor aanbiedt, dat is opvallend meer dan de gemiddelde Belg (74%). Bijna de helft (47%) overweegt ook om van werk te veranderen als duurzaamheid op het werk geen prioriteit is. En ook Gen Z worstelt met de hoge energieprijzen: 60% is van plan om deze winter vaker op kantoor te werken nu de kosten om de woning te verwarmen en verlichten zo hoog zijn, maar opteert ervoor om in de zomer terug vaker thuis te werken.