Na een jaar dat gekenmerkt werd door belangrijke geopolitieke en sociale veranderingen, hebben Belgische millennials een negatievere kijk op de doelstellingen van bedrijfsleiders dan hun internationale leeftijdsgenoten. Dat besluit Deloitte in zijn zevende jaarlijkse Millennial Survey.
Uit de twee voorbije studies bleek dat millennials steeds positiever stonden tegenover de motieven en doelstellingen van bedrijven. In 2018 veranderde dit echter drastisch en zakte het oordeel over bedrijven tot het laagste niveau in vier jaar. Vandaag gelooft slechts een kwart van de Belgische millennials dat bedrijven zich ethisch gedragen en vinden minder respondenten dat bedrijfsleiders zich echt willen inzetten om de maatschappij te verbeteren. Millenials zijn ervan overtuigd dat de zaken die voor hen belangrijk zijn, geen prioriteit zijn voor de bedrijven.
Slechts 27% van de Belgische millennials verwacht dat de algemene economische situatie in ons land de volgende 12 maanden zal verbeteren, tegenover 37% in West-Europa en 45% in de rest van de wereld. Slechts 22% van de Belgische millennials denkt financieel beter af te zijn en een schamele 21% verwacht gelukkiger te zijn dan hun ouders. Persoonlijk maken de Belgische millennials zich het meest zorgen over terrorisme, op de voet gevolgd door de klimaatverandering/milieubescherming.
Volgens Deloitte Belgium’s Human Capital Lead, Yves Van Durme, blijkt uit resultaten van de survey van dit jaar dat de Belgische millennials cynischer worden omdat ze zich grote zorgen maken over hun toekomst. “Meer dan de helft van hen gelooft niet dat bedrijfsleiders een positieve impact hebben op de samenleving en een verrassende 81% vindt de impact van politieke leiders negatief. Ngo’s en non-profitorganisaties worden evenmin gespaard. Bijna dertig procent van de millennials staat wantrouwend tegenover de motivaties en ethiek van de verantwoordelijken van deze organisaties. Paradoxaal genoeg verwachten de Belgische millennials dat bedrijven een doel nastreven, maar toch kiezen ze hun werkgever hoofdzakelijk op basis van financiële motieven,” stelt Van Durme vast.
Deze resultaten komen uit een peiling bij 10.455 millennials in 36 landen, onder wie 201 millennials in België. Bijna 1.850 Gen Z-respondenten uit zes landen, die sinds kort aan het werk zijn, werden eveneens ondervraagd over hun visie op bedrijven.
Doel belangrijk, maar financiële vergoeding bepaalt de keuze van de werkgever
Hoewel de respondenten van de Millenial Survey vinden dat bedrijfsleiders een positieve impact moeten hebben op de wereld, blijft verloning het belangrijkst voor de Belgische millennials. Flexibiliteit (i.v.m. werkuren en plaats) komt op de tweede plaats en een positieve werksfeer op de derde plaats.
Het loyaliteitsniveau is teruggelopen tot bijna het niveau van twee jaar geleden. Vijfendertig procent denkt minder dan twee jaar in zijn/haar huidige functie aan de slag te blijven (38% in 2017, 32% in 2016) en slechts 34% wil langer dan vijf jaar blijven (38% in 2017, 36% in 2016). Drieënzeventig procent van de Belgische millennials maakt al deel uit van de “gig economy” (netwerken van mensen die zonder formele arbeidsovereenkomst in hun levensonderhoud kunnen voorzien) of overweegt dit – om een voltijdse of deeltijdse baan aan te vullen, terwijl 34 % erover denkt hun voltijdse baan op te geven voor de gig economy.
Wat is essentieel om millennials te behouden ?
Tweeënvijftig procent van de Belgische millennials (West-Europa 59 procent, wereldwijd 64 procent) vinden dat ze voor bedrijven werken waar diversiteit is, terwijl slechts 30 procent (West-Europa 40 procent, wereldwijd 48 procent) een divers senior managementteam heeft.
Het loon en de bedrijfscultuur maken bedrijven aantrekkelijk voor millennials, maar diversiteit, inclusie en flexibiliteit zijn nodig om ze tevreden te houden. Millennials die voor bedrijven met een divers personeelsbestand werken, zijn eerder geneigd vijf jaar of langer in dienst te blijven. Van de Belgische millennials die zeggen dat ze minstens vijf jaar bij hun huidige werkgever willen blijven, vindt 36 procent dat er nu meer flexibiliteit is in waar en wanneer ze werken dan drie jaar geleden.
Niet klaar voor Industrie 4.0
Millennials en Gen Z-werknemers weten welke impact Industry 4.0 op de werkplek heeft en dat er grote veranderingen aankomen. Maar slechts tweeëntwintig procent van de millennials in België zeggen dat hun werkgevers hen klaarstomen voor de “vierde industriële revolutie”, tegenover 36 procent wereldwijd.
Terwijl 49 procent van de Belgische millennials (West-Europa 48 %, wereldwijd 52 %) van mening is dat Industrie 4.0 mensen van routineactiviteiten kan bevrijden, zodat ze zich op creatievere taken kunnen concentreren, vreest 11 procent (West-Europa 13 %, wereldwijd 17 %) dat deze revolutie de verantwoordelijkheden van hun job geheel of gedeeltelijk zal ondergraven.
Over de studie – Het verslag 2018 is gebaseerd op de standpunten van 10.455 millennials die in 36 landen werden ondervraagd. De millennials die aan de studie deelnamen, zijn geboren tussen januari 1983 en december 1994 en vertegenwoordigen een specifieke groep van deze generatie – ze hebben een universitair of hogeschooldiploma, werken voltijds en zijn voornamelijk aan de slag bij grote bedrijven. Steeds meer millennials hebben leidinggevende functies waarin ze invloed kunnen uitoefenen op de manier waarop hun organisaties de maatschappelijke uitdagingen aanpakken. In België werden 201 millennials, die allemaal voltijds werken, ondervraagd. Dit rapport bevat ook de antwoorden van 1.844 Gen Z-respondenten in Australië, Canada, China, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Gen Z-respondenten zijn geboren tussen januari 1995 en december 1999. Ze studeren momenteel allemaal of hebben een eerste/hoger diploma behaald. Meer dan een derde werkt voltijds (16 procent) of deeltijds (21 procent).