NL | FR | LU
Peoplesphere

Curiosity@Work: volgens nieuw SAS onderzoek erkennen managers nieuwsgierigheid als belangrijke vaardigheid voor werknemers in krappe arbeidsmarkt.

In deze tijd van grote personeelstekorten – en zoals in Amerika de enorme uitstroom van personeel ‘The Great Resignation’ – wordt nieuwsgierigheid door managers steeds meer erkend als een waardevolle vaardigheid. Nieuwsgierigheid (creatief denken en probleemoplossend vermogen) speelt een belangrijke rol bij het oplossen van kritieke zakelijke uitdagingen – van personeelsbehoud, werktevredenheid en het aantrekken van nieuwe medewerkers tot het creëren van een innovatieve en productieve werkomgeving. Ook in België hebben organisaties in uiteenlopende sectoren te maken met een krappe arbeidsmarkt en zijn deze uitdagingen aan de orde van de dag.

Nieuw SAS-rapport toont aan dat nieuwsgierigheid een cruciale vaardigheid is voor het stimuleren van digitale transformatie en innovatie. Er zijn echter veel organisaties die worstelen met het ontwikkelen en aanwenden van deze vaardigheid. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde Curiosity@Work onderzoek dat is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 2.000 managers uit verschillende sectoren en op LinkedIn-data van afgelopen twee jaar.

Nieuwgierigheid draagt bij aan het succes van organisaties

De belangrijkste bevindingen van het rapport tonen aan dat nieuwsgierigheid wereldwijd een onderscheidende factor blijkt te zijn en bijdraagt aan betere bedrijfsprestaties en het succes van een organisatie. Nieuwsgierigheid bevordert innovatie, productiviteit en het oplossen van problemen. Volgens LinkedIn data is er op jaarbasis een toename van 158% in het aantal berichten waarin nieuwsgierigheid wordt genoemd, voor het aantal vacatures waarin nieuwsgierigheid wordt genoemd, is dat een groei van 90%.

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt vinden managers het vooral een uitdaging om het moreel en de motivatie van hun werknemers hoog te houden: 60% van de managers noemt dit een probleem en meer dan de helft zegt moeite te hebben om goede werknemers te behouden (52%). Veel organisaties dreigen dus achterop te raken omdat ze niet in staat zijn om deze vaardigheid onder hun personeel te ontwikkelen. Daarbij worstelen ze ermee om deze eigenschap te herkennen, accepteren of effectief in te zetten in hun dagelijkse werkzaamheden.

Volgens de ondervraagden zijn de grote voordelen van nieuwsgierigheid dan ook een grotere betrokkenheid en tevredenheid (58%), efficiëntie en productiviteit (62%), en creatief denken (62%).

Verder blijkt uit het rapport dat managers moeite hebben om nieuwe werknemers te vinden met de juiste combinatie van technische vaardigheden (65%) en persoonlijk eigenschappen zoals nieuwsgierigheid (62%). Daarnaast geeft meer dan twee op de vijf managers toe dat ze niet of nauwelijks in staat zijn om nieuwsgierigheid te herkennen bij sollicitanten (47%) en direct leidinggevenden (42%).

Eén manier om met deze uitdagingen om te gaan, is door te leren van organisaties en managers die hoog scoren op nieuwsgierigheid. Organisaties en managers die nieuwsgierigheid hebben omarmd, moedigen dit vaak aan in de organisatie, onder meer bij opleidingen en ontwikkelingstrajecten (79%), functioneringsgesprekken (76%), promotievoorwaarden (74%), personeelswerving (74%) en de bedrijfsmissie, -visie of -waarden (70%).

 

Bron : SAS – Curiosity@Work rapport

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.