Een nieuw onderzoek van Lepaya, learning & development specialist, toont aan dat 82 procent van de werknemers denkt dat de gevraagde functie-eisen van banen zich sneller ontwikkelen dan hun eigen vaardigheden. Het Evolution of Skills 2030 rapport laat zien dat de snelle vooruitgang in opkomende technologieën zoals AI betekent dat veertig procent van de werknemers technologische vooruitgang als de grootste invloed op de ontwikkeling van vaardigheden op de werkplek ziet. Daardoor richten HR-leiders zich steeds meer op ‘intentioneel leren’, waarbij persoonlijke groei en aanpassingsvermogen voorop staan.
De grote invloed van technologische vooruitgang op de werkplek betekent dat de gemiddelde levensduur van vaardigheden slechts 2,5 jaar is. Omdat de economie op een omslagpunt staat voor de implementatie van opkomende technologieën, worden bedrijven die niet de relevante, moderne vaardigheden in huis hebben steeds kwetsbaarder voor ontslagrondes en burn-outs als gevolg van een groeiende kloof in vaardigheden.
In het Evolution of Skills 2030 rapport noemt 35 procent van de HR- en L&D-managers digitale en AI-transformatie als de grootste uitdaging voor bedrijven, op de voet gevolgd door werknemersretentie (27%) en veranderende klantprioriteiten (24%). Deze uitdagingen vereisen een nieuwe benadering van bijscholing en talentontwikkeling. Uit het rapport blijkt dat creatief denken, veerkracht en basisvaardigheden op het gebied van AI tot de belangrijkste vaardigheden van de toekomst behoren. HR-managers moeten zich hierop richten om de nieuwe uitdagingen van de werkplek het hoofd te kunnen bieden.
“Organisaties moeten zich aanpassen aan een nieuwe realiteit waarin, door opkomende technologie zoals AI, de houdbaarheid van sommige vaardigheden snel afneemt,” zegt René Janssen, ceo en mede-oprichter van Lepaya. “Om de ontwikkelingen op de werkvloer bij te houden, moeten organisaties hun trainingsprogramma’s anders inzetten om veerkrachtig en flexibel te blijven. Organisaties die continu willen leren en investeren in toekomstbestendige vaardigheden zullen niet alleen effectiever omgaan met veranderingen, maar zullen ontwikkelingen die een markt opschudden zelfs om kunnen zetten in kansen.”
Intentioneel leren
Intentioneel leren is een soort training dat werknemers in staat stelt om te reflecteren op verworven vaardigheden en deze over te dragen in een steeds veranderende omgeving. Uit het onderzoek van Lepaya blijkt dat intentioneel leren sinds 2022 elk jaar populairder is geworden. Intentionele training was de op één na meest getrainde vaardigheid in de eerste zes maanden van 2024, met meer dan zesduizend trainingsuren verspreid over de meer dan vijfhonderd bedrijven waarvan de gegevens werden geanalyseerd. Omdat een groot percentage van het personeelsbestand zich aanpast aan nieuwe technologie, toont deze trend aan dat HR-leiders een proactieve benadering kiezen voor het bijscholen en trainen van hun talent om zo zelf de specifieke vaardigheden te identificeren en te ontwikkelen die ze nodig hebben om nieuwe technologie te gebruiken.
Het rapport Evolution of Skills 2030 combineert inzichten van meer dan honderd van Europa’s leidende HR-professionals met een analyse van drie jaar opeenvolgend onderzoek (vanaf 2022) om de belangrijkste bijscholings- en personeelstrends te ontwaren. Het rapport onthult de ontwikkeling van werknemersvaardigheden in het algemeen, de belangrijkste vaardigheidstekorten en de belangrijkste banen van de toekomst op basis van vaardigheden en training volgens HR-leiders.
Terwijl HR en L&D zich aanpassen aan de veranderende werkomgeving, blijft de ‘vaardighedenkloof’ bestaan door het gebrek aan inzicht in bestaande vaardigheden en de afhankelijkheid van losse, op zichzelf staande bijscholingsinitiatieven. Om bedrijven te ondersteunen bij het aanpakken van deze problemen, ontwikkelt Lepaya het nieuwe Capability Platform – een platform voor de grootste uitdagingen waarmee HR- en L&D-leiders worden geconfronteerd: de kloof tussen organisatorische behoeften, inzichten in vaardigheden en human capital management. Het platform is nu beschikbaar voor bètatesters en helpt om de bedrijfsdoelen af te stemmen op de behoeften van het personeelsbestand, het uitvoeren van bijscholingsprogramma’s op maat op basis van deze inzichten, en het analyseren van gegevens over de impact van training. Bedrijven kunnen zich aanmelden als bètatesters voor het nieuwe platform.