Het aantal vacatures voor luchthavenmedewerkers is in België sinds juli 2017 alleen maar toegenomen en die vacatures blijven lange tijd openstaan. Vooral vraag naar extra werkkrachten door de (toekomstige) uitbreidingen van onze luchthavens.
Het aantal vacatures op Belgische luchthavens is het afgelopen jaar sterk gestegen. Uit eigen cijfers van Indeed blijkt dat het aantal vacatures tussen juli 2017 en nu met 56,4 procent is gegroeid, en dat terwijl het aantal zoekacties op die jobaanbiedingen niet evenredig is gestegen. Door die grote mismatch blijven veel functies voor langere tijd openstaan.
De vraag naar luchthavenpersoneel blijft toenemen. Vooral incheck-medewerkers, laders en lossers, vliegtuig- en onderhoudstechniekers, shuttle-chauffeurs, logistieke medewerkers en beveiligings- en passagiersagenten zijn erg gewild op de arbeidsmarkt. “De vraag overstijgt al jaren het aanbod”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed. “Ondertussen is het aantal openstaande jobs veel groter dan het aantal keren dat erop geklikt wordt. Bovendien is het geen tijdelijke tendens: zowel in het hoog- als in het laagseizoen is er sinds juli 2017 continu een groeiende vraag.”
Indeed verwacht bovendien dat de vraag naar werkkrachten in de Belgische luchthavenindustrie enkel nog zal toenemen. In de loop van 2015 en 2016 zijn er verschillende projecten opgestart voor de uitbreiding en de vernieuwing van de luchthaventerminal in Antwerpen, wat vorig jaar leidde tot de opening van een nieuwe vertrekhal. Ook Brussels Airport en Brussels South Charleroi Airport hebben uitbreidingsplannen. Poos: “Het ziet er niet naar uit dat de vraag op korte en middellange termijn zal afnemen.”
Sinds begin 2018 heeft België er met Air Belgium ook een nieuwe, operationele luchtvaartmaatschappij bij. De komst van Air Belgium moet zeshonderd extra banen opleveren op Brussels South Charleroi Airport: zo’n driehonderd indirecte jobs en driehonderd bij de maatschappij.
Match tussen vraag en aanbod
“De luchthavenindustrie staat voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van personeel. Door je te verdiepen in wat kandidaten willen en hoe zij precies naar een job zoeken, kan je daar goed op inspringen met aangepaste vacatureteksten en specifiekere functietitels om de kans op een goede match tussen de vacature en werkzoekende te vergroten.”
Bron : Indeed