In het kader van het toenemende belang van corporate branding bij bedrijven toont StepStone aan dat bedrijfscultuur doorheen de hele loopbaan lang cruciaal is. Slechts 6 op de 10 werknemers kunnen zich vinden in hun bedrijfscultuur, maar 95% vindt dit wel een belangrijk onderwerp.
Op de vraag of ze zich konden vinden in de bedrijfscultuur van hun werkgever, antwoordde 63% van de werknemers positief. Iets meer dan 20% antwoordde negatief en verklaarde uitdrukkelijk zich niet in de bedrijfscultuur te kunnen vinden. Zo’n 95% van de respondenten gaf echter aan de bedrijfscultuur en de identificatie ermee belangrijk te vinden. Voor maar liefst 57% is dat tijdens de loopbaan zelfs een kritiek element.
49% vindt bedrijfscultuur potentiële werkgever zelfs cruciaal bij het zoeken naar een job.
De bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk tijdens de loopbaan, maar al vanaf het sollicitatieproces.vNet geen 1 op de 2 deelnemers (49%) vindt de cultuur van een mogelijke werkgever cruciaal bij het solliciteren. Slechts 7% van de respondenten vindt dat element onbelangrijk. De andere 93% vindt het relevant of zeer relevant.
Evenwicht werk-privé, communicatie en teamwerk belangrijkste signalen bij het zoeken naar nieuw werk.
Tijdens sollicitatiegesprekken zijn werkzoekenden vooral geïnteresseerd in enkele belangrijke indicatoren van de bedrijfscultuur.
Doorslaggevende factoren zijn de kijk van een bedrijf op het evenwicht tussen werk en privé, respect voor privézaken op het werk en teamwerk met collega’s.
Een andere duidelijk element is de communicatiestijl op het werk, (er was wel een merkbaar verschil tussen Nederlandstalige (60%) en Franstalige (40%) sollicitanten), wat het belang van bedrijfscommunicatie bevestigt.
Hoe trekken Belgische werkzoekenden conclusies over de bedrijfscultuur van een potentiële werkgever?
Tijdens het sollicitatiegesprek besteedt de gemiddelde Belgische werkzoekende aandacht aan verschillende elementen om te bepalen of er een match is met de cultuur van de werkgever.
Het gedrag van de vertegenwoordigers van het bedrijf is daarbij het belangrijkst en wordt vermeld door 75% van de respondenten.
Andere indicatoren zijn de inhoud en stijl van de vacature (52%) en de communicatie met de HR-afdeling (54%).
Bron: Stepstone – De jobsite concludeerde deze bevindingen na een nieuw onderzoek bij meer dan 5900 Belgische werknemers en werkzoekenden.