Landschapsbureaus, fysieke producten en starre leidinggevenden lopen op hun laatste benen. Het zijn oude (lees: pre-corona) werkgewoontes en -routines die tijdens en na deze pandemie niet langer opportuun of te verantwoorden zijn. Enkele digitale en crisisbestendige maatregelen die het welzijn van werknemers en de financiële gezondheid en continuïteit van bedrijven vooropstellen, staan voor een doorbraak.
Werkgevers en bedrijven hebben er daarom alle baat bij onderstaande drie manieren van werken en denken te vervangen door ‘het nieuwe normaal’.
1. Landschapsbureaus maken plaats voor thuiswerk en videocalls
De zwanenzang van landschapskantoren – grote open ruimtes waar tientallen medewerkers zonder scheidingswanden samen in werken – is ingezet. In tijden van social distancing en lang na afloop van deze pandemie zullen werknemers niet happig zijn om urenlang met een dozijn anderen in één ruimte door te brengen. Bovendien willen bedrijven geen onnodige risico’s lopen. Aangezien een complete transformatie van de bureau-indeling vaak niet haalbaar zal zijn op korte of middellange termijn, kunnen een uitbreiding van de thuiswerkregeling en videocalls soelaas bieden.
Recent Vlaams onderzoek van de Odisee Hogeschool toont bovendien aan dat liefst 84% van de thuiswerkers hoopt ook na corona van thuis te kunnen werken. Naast de balans werk-privé halen de onderzoekers de tijdswinst en ecologische voordelen aan. Werkgever en werknemer doen er allebei goed aan om thuiswerk, zij het in shifts of met een vast aantal dagen per week, op de agenda te zetten. Het populaire websitecontentmanagementsysteem WordPress ging al een stap verder: hun 1.172 medewerkers in 75 landen werken fulltime van thuis – er is gewoon geen kantoor.
2. Go digital or go home: fysieke producten en diensten weldra met uitsterven bedreigd
De voorbije tien jaar hebben meerdere sectoren hun nagenoeg volledige gamma aan producten en diensten in een digitaal jasje gestoken. Media, van krant tot blockbuster, consumeren we nu vooral op onze smartphone of tablet. Hoe, waar en wanneer we willen. Aan het gros van de financiële dienstverleningen – denk aan betalingen, hypotheekaanvragen of autoleningen – komt geen verplaatsing of cash geld meer aan te pas. Digitale diensten komen nu ook opzetten voor cruciale beslissingen die tot voor kort je fysieke aanwezigheid vereisten. Zo maakt vastgoedmarketingapp Zillow in de Verenigde Staten furore met virtuele rondleidingen in huizen die te koop staan.
Ook de filmsector is niet immuun. In maart dit jaar verkoos het merendeel van de Amerikanen al om een film die net uit is, thuis te kijken in de plaats van in een bioscoop. Begin deze maand liet Universal weten dat de online release van hun animatiefilm Trolls World Tour ruim 100 miljoen dollar opbracht, waarna de filmstudio prompt liet weten al zijn films voortaan online aan te bieden. In Nederland ontstond dan weer Picl, een verzamelplatform dat nieuwe films tegelijk met de bioscooprelease aanbiedt en de bioscoopzalen in de inkomsten delen.
Bovenop het aspect van comfort zijn nu ook veiligheid en gezondheid extra triggers die consumenten verder katapulteren richting digitale adoptie. Op termijn zullen daarom alle bedrijven waarvan de producten en diensten gedigitaliseerd en online handig aangeboden kunnen worden, moeten nadenken over het voortbestaan van hun fysieke branche. Een uitgekiend after-sales ondersteuningswerk met medewerkers met digitale vingers dringt zich daarbij op.
3. Empatische managers schuiven starre leidinggevenden aan de kant
Op een steeds meer virtuele werkvloer is het als CEO of Managing Director een heuse opdracht om de bedrijfscultuur en het samenhorigheidsgevoel te onderhouden. Werknemers ondervinden dan weer dat de grens tussen werk en privé – je bent maar één sms verwijderd van een opdracht – soms vervaagt. Leidinggevenden hebben meer dan ooit nood aan een groot EQ en inlevingsvermogen om de teamspirit en het humeur van hun werknemers op peil te houden.
Dat doen ze best niet alleen voor het welzijn van hun medewerkers, maar ook met het oog op de financiële gezondheid van hun bedrijf. De houding van werknemers, beïnvloed door hun emoties, heeft namelijk een directe invloed op de manier waarop zij met klanten omgaan. Onderzoeksbureau Gallup toonde aan dat bedrijven waar werknemers erg betrokken zijn; ook productiever zijn en minder van job veranderen. De bedrijven waarvoor zij werken zijn niet toevallig gemiddeld ook 21% winstgevender.
Empathische leidinggevenden die zeggen waar het op staat en een digital first mindset hebben, zijn anno 2020 aan zet. De landen die het begin van de coronacrisis het best aanpakten, hadden stuk voor stuk iemand aan het hoofd met die drie eigenschappen. De Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Nieuw-Zeelandse Eerste Minister Jacinda Ardern en de Scandinavische staatshoofden gaven de bedrijfswereld de laatste maanden een snelcursus leidinggeven in digitale crisistijden.
Bron : Tata Consulting Services