Het onafhankelijk onderzoek bij 200 Belgische HR-managers waarop de cijfers zijn gebaseerd wam er op vraag van Robert Half. Ook in 2013 polste het bedrijf in een onderzoek naar het belang van sociale media in het rekruteringsproces. Daaruit bleek toen dat LinkedIn in grotere mate werd gebruikt door bedrijven in Brussel (23 procent) vergeleken met Wallonië (15 procent) en Vlaanderen (14 procent). Facebook leek dan weer met 28 procent het favoriete sociale medium voor Vlaamse bedrijven te zijn. Uit de cijfers van 2014 blijkt dat LinkedIn vandaag in heel België op de eerste plaats staat en dat het erg belangrijk geworden is bij de zoektocht en de aanwerving van nieuwe medewerkers.
Sociale media maken deel uit van het rekruteringproces
Sociale media zijn snel, overal en altijd toegankelijk, en misschien nog belangrijker, ze maken voor veel mensen elke dag deel uit van hun leven. Dat zorgt er uiteraard voor dat je via sociale media gemakkelijk mensen bereikt, en dat maakt ze een erg interessante tool voor aanwervingsprofessionals.
“Er bestaan vandaag erg veel rekruteringskanalen in de maatschappij. We raden aan voor een ‘all-round aanpak’ te kiezen door gebruik te maken van een combinatie van traditionele, digitale, mobiele en externe middelen. De zakelijke netwerksite LinkedIn is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel geworden van dit pakket. Dit sociale medium geeft je de mogelijkheid snel informatie over een kandidaat te weten te komen, zelf je interesse te laten blijken en mogelijk meteen contact op te nemen. Door het snelle toenemende gebruik van sociale media de laatste jaren is het ook niet verrassend dat deze hulpmiddelen zijn uitgegroeid tot een vast element in het aanwervingsproces”, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux.