NL | FR | LU
Peoplesphere

Profiel van de post-corona manager: minder micro-managen en verbeterde transparante communicatie.

Na de zomervakantie zullen we met z’n allen weer vaker naar kantoor gaan. Al zal dat er heel anders uitzien, nu thuis- of plaats onafhankelijk werken zijn plaats in onze werkcultuur volledig veroverd heeft. Vele bedrijven kondigden al aan dat ze hun medewerkers niet meer fulltime op kantoor verwachten. Ze stappen over op een hybride vorm van werken, een gemengd model waarbij men deels naar kantoor gaat en deels thuiswerkt.

Toch blijkt uit recent onderzoek van Robert Half dat 20 procent van de Belgische managers er eigenlijk de voorkeur voor heeft om het voltallige team elke dag van de week op kantoor te hebben. Als voornaamste redenen daarvoor geven managers aan dat het aansturen gemakkelijker is in persoon dan op afstand, dat het beter is voor de sfeer tussen de collega’s, dat het de bedrijfscultuur beter in standhoudt en dat de vooruitgang van projecten op die manier beter op te volgen is. Al hoeft dat allemaal geen probleem te vormen:

“Deze cijfers tonen aan dat niet alle managers gewonnen zijn voor de nieuwe formule van hybride werken. Opvallend natuurlijk, aangezien de vraag naar hybride werken vanuit werknemers luid klinkt”, aldus Bart Goossens, Associate Director bij Robert Half. “Als manager zal het erop aankomen om met je team de verwachtingen langs beide kanten te bespreken en te overleggen wat de juiste aanpak zal zijn voor de toekomst. Mits inspanningen langs beide kanten, hoeft telewerken ook geen issue te vormen voor de bedrijfscultuur. Flexibiliteit is en blijft een belangrijk aspect in de loopbaan van werknemers en dat is geven en nemen.”

Post-corona vaardigheden

Het aanhoudende telewerken was niet alleen voor werknemers een grote aanpassing, ook managers hebben hun gebruikelijke manier van teams aansturen moeten omgooien. Ze hebben hieruit lessen geleerd, maar dit legde ook het ontbreken van bepaalde skills bloot. Vaardigheden zoals macro-management (29%), transparant communiceren (27%) en het duidelijk stellen van objectieven naar medewerkers (25%) toe blijken de voornaamste vaardigheden waarover de post-corona manager moet beschikken.

“Medewerkers op afstand aansturen, vraagt een grote mate van vertrouwen en micro-management is dan ook uit den boze. Communiceer voldoende over verwachtingen en projecten, zodat medewerkers heel duidelijk weten wat ze moeten doen en hier ook zelfstandig mee verder kunnen. We evolueren van een cultuur die focust op inspanningen naar een die focust op resultaten. En die zullen dan ook aantonen waar het goed en minder goed loopt. Schenk medewerkers dus vertrouwen en stimuleer het entrepreneurship.”

 

Bron : Robert Half voerde in juli 2021 onderzoek uit bij 1.800 leidinggevenden met behulp van een onlinegegevensverzamelingsmethode. Deze omvatte telkens 300 interviews in België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Brazilië. De respondenten waren onder meer General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers met verantwoordelijkheid voor het aanwerven van personeel in kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (500+ werknemers) ondernemingen uit de private, beursgenoteerde en publieke sector in de zes markten.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.